m/f7 motor bluddrar rejält kring 6-7k

XC 700

Aktiv medlem
1 jan 2000
94
0
6
39
Piteå
www.storforsvarv.se
Har satt ner en 05 m7 motor i en snopro -08 SLP system och 1.5gr tändkil satt monterat sen tidigare.
Motorn startar på 1a draget och går fint på tomgång känns lite slö på mellanregistret och den dör helt av kring 6500-7000rpm och bara bluddrar, inga felkoder.

Testat hittills soppatryck = 3bar, bytt tps, tändspole, stator, styrbox, stift, lufttempgivare, spridare och kabelhärva men ingen skillnad!

Även testat att ha den hissad bak och då kan man lyckas lirka den upp mot 7200 och då drar apv motorn fullt men motorn ändrar bara ljud och bluddrar ännu mer.

Är det något som man missat i kabelhärvan som måste byglas/klippas då man inte kör med originalstyre eller oljenivågivare som gör att den går i nå felläge?

Blir fan galen på den:hmmmm2:
 

XC 700

Aktiv medlem
1 jan 2000
94
0
6
39
Piteå
www.storforsvarv.se
Inga felkoder, just nu utan lyse men har haft det kopplat och ingen skillnad!
Bluddrar egentligen inte så mycket men den är svag och allt annat än rapp.
Bra komp och reedsen är hela och fina.
 

XC 700

Aktiv medlem
1 jan 2000
94
0
6
39
Piteå
www.storforsvarv.se
De kontakter jag har över är en med en brun och en röd framme vid styrboxen,
En vid motorn med röd,gul,brun. +alla till styret mm efter motorn. Ingen oljenivå giv är kopplad.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Testa palla upp den och köra med fullt öppna portar/ventiler och se om det blir nån skillnad.
Skick på variatorer, rem osv?
 

XC 700

Aktiv medlem
1 jan 2000
94
0
6
39
Piteå
www.storforsvarv.se
Har inte med apv ventilerna att göra felet uppstår ju långt innan dom ska röra på sig. Absolut inte ett rem/variator problem utan det är något elektriskt som bryter av den som om den går i limp home eller nå sånt men då borde väl check engine blinka?
 

XC 700

Aktiv medlem
1 jan 2000
94
0
6
39
Piteå
www.storforsvarv.se
Ingen som har nå bra förslag frustrerande att "måsta" köra vanlig f7a då den här står pga nå skitfel:( Inbillar mig att den gick aningen bättre på mellan registret då man drog isär kontakten för etanoldrift men fortfarande tvärstopp på 7000-7100rpm även upphängd bak.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
när du drar isär ethanolkontakten får den 3% mer soppa , går den bättre då så borde den gå snålt ...
du har slp singel och y-rör ?
 

XC 700

Aktiv medlem
1 jan 2000
94
0
6
39
Piteå
www.storforsvarv.se
Jo det är komplett slp inkl burk, sitter även 1,5gr kil. Men den ska ha gått klockrent tidigare. Köpt den i Råneå av Krister.
Den kändes marginellt starkare på mellan men fortfarande grymt svag och slutar varva på samma varv.
Har som sagt testat bränsletryck, spridare och även flyttat styrbox mellan min fungerande f7ext.
 

XC 700

Aktiv medlem
1 jan 2000
94
0
6
39
Piteå
www.storforsvarv.se
Har fått tag på ett el schema men kan inte se på det att något skulle störa. Kontakten som jag har över vid motorn röd,gul,brun är till baklyset och den vid styrboxen är till oljenivågivare och ska vara open vid full = den tror alltid att det är full tank då den inte är kopplad antar jag.

Kan jag ha lyckats få tag på en stator med samma fel? Kan det bli fel på svänghjulet? Kan det vara fel på givaren till statorn, men det är väl varvräknar givaren? Måste man ha hastighetsmätaren kopplad?

Vad mer kan det vara? Eller är det bara lämna in den och isåfall vart? Vettiga på Bergnäset?
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Har nog något liknande fel. Snopro 440 -06 med F7-04 motor. Har den stått startar den på 2 rycket, puttrar på fint när jag varmkör men efter ett tag börjar den gå galet fett. slutar med att en burk lägger av. Upp med stift och dom är tokblöta. Dock startar den när jag håller full gas.. Lurat på statorn då den ger rätt värden för bägge laddspolarna men endast 20 volt, 48--> eller mer enligt mekboken. Men jag har gnista och den startar ju på full gas när den surat ihop... Skulle låna en 05as mätare för att se felkoder idag men det är annat kablage!!! :-@
Ringer terrängmaskiner i sundsvall imorgon. Drygt att åka 20mil tur/retur för felkoder.... Hoppas dom är bra att ha och göra med!!
Hittar du något fel på din så skriv! :)
 

XC 700

Aktiv medlem
1 jan 2000
94
0
6
39
Piteå
www.storforsvarv.se
Testat lite mera nu även kopplat lysen på den andra kabelhärvan men ingen skillnad.
Märker däremot en klar skillnad att den blir starkare då man drar isär kontakten för etanoldrift, fortfarande inte full effekt på mellan och slutar fortfarande varva på 7000rpm!
 
Last edited:

XC 700

Aktiv medlem
1 jan 2000
94
0
6
39
Piteå
www.storforsvarv.se
Nu verkar jag ha hittat felet... Har tagit för givet att kompen skulle vara klockren då han jag köpte den av ska ha nyligt bytt kolvar i den och påstod att han kollat att kompen var 9kg på båda just innan han lyfte ur den. Fick tag i en mätare idag och den ger bara 8kg på den vänstra och 6.9 på den högra, så jag antar att den orkar gå på båda på tomgång och sen inte orkar tända då det matar soppa?

Han jag köpt den av nekar i sten att den skulle vart defekt men vad fan ska man tro? Jag har ju haft både 98okt 2%i tanken och separat oljeblandningen som jag har luftat och sett att den tar efter olja så den fungerar ju! Och den har ju gått exakt lika dåligt sen första gången jag drog i snöret till nu och har ju inte reagerat på något jag bytt!
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Trist.

Du kan ju kolla upp varför den har så dåligt komp. och påpeka det för säljaren sen. Montera lös y-rör å lys in i avgasporten då brukar man ju få en indikation om de är pga. värme eller dåligt med olja den tappat komp.

Är de kört med nån typ av strypning på bränsle eller likn.? Har ingen koll när det gäller just slp singelrör då de varkar va rätt ovanliga.
 

XC 700

Aktiv medlem
1 jan 2000
94
0
6
39
Piteå
www.storforsvarv.se
Jag har då inte kört någon strypning, vad han gjort har jag ingen aning om... SLP systemet fick jag med och han ska då ha kört med det.
Har lyst in och det ser inte ut som nå mer än normalt slitage dock ser dom absolut inte ny bytta ut!
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Okej borde ju synas direkt tycker man om den bränt fast ringarna så de blir dåligt med komp eller ser allmänt slitet ut för nåt bör ju vara fel då du fick lägre så pass mycke skillnad i komp mellan cylindrarna.

Så de kanske är bäst att lyfta cylindarna nu och kika hur de ser ut ordentligt?

Köpte också en motor i höstas som skulle gå så fint men de visade sig direkt när ja lyfte toppen för lite mod. att ena cylindern och kolven var kass.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har svårt att tro att de är kompet , om det är riktigt dålig komp brukar de bli tvärt om , dålig eller ingen tomgång men går bättre ju mer man varvar

man ska inte köra utan lysen även om den går bra , det blir för mkt ström för regulatorn och ecun kan brinna
 

XC 700

Aktiv medlem
1 jan 2000
94
0
6
39
Piteå
www.storforsvarv.se
jag har svårt att tro att de är kompet , om det är riktigt dålig komp brukar de bli tvärt om , dålig eller ingen tomgång men går bättre ju mer man varvar

man ska inte köra utan lysen även om den går bra , det blir för mkt ström för regulatorn och ecun kan brinna
Okej det kan inte vara så att det är nog med comp för att den ska gå på tomgång men släcka stiftet när det blir full matning på soppan? Är bara lite färg just på elektroden på det stiftet men annars helt blankt och det som har 8kg är helbrunt.

Jag har kopplat lysen nu även på den andra härvan och jag har provat styrboxen på min andra maskin och den går som ett skott!