m/f7 motor bluddrar rejält kring 6-7k

XC 700

Aktiv medlem
1 jan 2000
94
0
6
39
Piteå
www.storforsvarv.se
Okej borde ju synas direkt tycker man om den bränt fast ringarna så de blir dåligt med komp eller ser allmänt slitet ut för nåt bör ju vara fel då du fick lägre så pass mycke skillnad i komp mellan cylindrarna.

Så de kanske är bäst att lyfta cylindarna nu och kika hur de ser ut ordentligt?

Köpte också en motor i höstas som skulle gå så fint men de visade sig direkt när ja lyfte toppen för lite mod. att ena cylindern och kolven var kass.
Jo får göra det, har 2st fina beg originalkolvar som jag skulle kunna testa om bara cyllarna ser bra ut, sitter nå snopro kolvar i den nu tror jag är det bara skräp eller? Vart skaffar man syra för att tvätta cyllarna om det är alu rester?
 

XC 700

Aktiv medlem
1 jan 2000
94
0
6
39
Piteå
www.storforsvarv.se
Plockat isär motorn nu och i cylindern med under 7kg i komp så hade övre kolvringen nypt fast i spåret och kolven var även lite deformerad typ en 0.5mm kant mot kolvtoppen. Cylindern med 8kg i komp har stora nikasil släpp och såg ut som att nikasilen nästan bubblat på vissa ställen, ganska mycket honingsrepor i båda cylindrarna och kolven i den skadade cylindern var nästan som ny!!

Får inte riktigt ihop det här, har aldrig rivit en motor där nikasilen är kass men kolven fin... kan cylindern vart dålig sen tidigare och han ha honat och monterat nya kolvar?

Jag har ju knappt kört alls med motorn och jag har ju haft både oljeblandat i tanken och separat smörjningen, ser ut att ha gått fett för det var blött och kletigt i motorn och den har alltid rykt mycket då man gasat, inga tendenser till spikningar alltså. Han jag köpt den av hävdar fortfarande att den gick som ett skott då han tog ur den... Hur ofta skär en motor på garagegolvet? För den gick ju skit från första gången jag drog i snöret!!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
posta bilder på skadorna så vi får se , nicailen kan se rätt illa it om det är på rätt ställen utan att de gör ngt
 

XC 700

Aktiv medlem
1 jan 2000
94
0
6
39
Piteå
www.storforsvarv.se
posta bilder på skadorna så vi får se , nicailen kan se rätt illa it om det är på rätt ställen utan att de gör ngt
Fixar det imorn! Men det ser förjävligt ut så inte är det då något jag skulle vilja köra med, dom stora skadorna är under där kolvringarna är som lägst men det är även småskador och repor hela vägen upp. Största biten som fattas är ca 20x10mm Är det ens möjligt att det blir så stora skador i en nikasil cyl utan att kolven ens visar tecken på det?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nä helt omöjligt att kolven ser bra ut då , däremot kan en kolv se förjävlig ut medans en tvättad honad cylinder bli som ny igen
 

XC 700

Aktiv medlem
1 jan 2000
94
0
6
39
Piteå
www.storforsvarv.se
Har vart förbi Piteå Motorslip idag och han dömde ut cyllen där nikasilen var dålig direkt! Den andra cyllen som det inte var nå comp i var det stålfoder i och då vi mätte den så var den på tok för stor och övre kolvringen hade därför fastnat då kolven kan ha vickat lite och skrapat i en port. Dessutom så var fodret in pressat för djupt!

Ringde han jag köpt den av och han kunde nog minnas att att cylindern var skadad när han bytte till snopro kolvarna ca 30-40mil sen och kunde tänka sig att ersätta mig för det dock tyckte han att 1800kr borde räcka... Och att det skulle vara stålfoder i den andra ville han inte kännas vid och påstår att det inte var foder i den då han skruvade ihop motorn, han tycker att det är lika troligt att jag försöker lura honom!! Vad fan ska man säga??!!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
vilken jävla skojjare !! 1800 kr skulle jag aldrig godta , 5000 spänn eller så får han köpa tillbaka skrotet skulle jag sagt
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
Nu är det såhär, jag har övertagit problemet och nu kommit fram till att problemet verkar sitta i variatorerna.. Men vete fasen hur ja ska fixa det, tror det blir att montera en äldre sekundär tills jag får tag i en ny helix + fjäder till team sekundären. Har just testat me seken från min T-cat och då fick ja upp varven till 7300 och där ligger dom stabilt, frågan är ju nu vilken helix och fjäder ska man testa med.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Nu är det såhär, jag har övertagit problemet och nu kommit fram till att problemet verkar sitta i variatorerna.. Men vete fasen hur ja ska fixa det, tror det blir att montera en äldre sekundär tills jag får tag i en ny helix + fjäder till team sekundären. Har just testat me seken från min T-cat och då fick ja upp varven till 7300 och där ligger dom stabilt, frågan är ju nu vilken helix och fjäder ska man testa med.
Felpostat?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
58/52 röd/vit sitter väl org. på -04ans f7 om ja inte minns fel så de kan ju vara nåt att utgå ifrån.

I bmp variatorkitet till f7 -03-04 kör dom med org. helix också
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
På nåt vänster "orkade" inte motorn dra ner remmen ordentligt i seken, för med den andra (t-cat) sekundären bluddrade den inte som tidigare.. Hur fan nu de är möjligt