m800 vs xf800

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Har nämligen tänkt byta stall och testa på arctic, valet är då mellan 13's m8 eller 13's xf 800, Vet inte vad tror ni? kommer för det mesta att köra i kronogård vad är för och nackdelarna?
 
Reactions: Blindan

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Fördelarna med en Xf är inga enligt min mening.

M800 är mycket bättre på led än vad Xf är i snö. :)
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Fördelarna med en Xf är inga enligt min mening.

M800 är mycket bättre på led än vad Xf är i snö. :)
haha skön kommentar! :) har inte testat xf:en desto mer, men vet att xfen reser nå jävulskt fast kanske lite pill i boggin på en m8 så händer samma sak?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
haha skön kommentar! :) har inte testat xf:en desto mer, men vet att xfen reser nå jävulskt fast kanske lite pill i boggin på en m8 så händer samma sak?
Jag har ett stukat lillfinger tack vare min M, ramlade av när den stod rätt upp och fastnade i något.
Den är helt orörd och går ändå mycket på rullen.

Xf:en är säkert bättre på något, jag vet inte på vad bara.
Bredare framvagn = sämre i snö
Kortare matta med lägre kammar = sämre i snö

Jag har hört att dom som kör led vill ha bred framvagn dock.... :)
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
tycker inte att längden skiljer så värst, vart dock sjukt imponerad över m:en när jag lånade hem den!
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Har ingen erfarenhet av M, åker Xf, mest för att jag vill ha en allround skoter, sedan så bor jag så till att jag sällan får mer än 1-1.5m snö och tycker den funkar ypperligt.

Det enda sakerna jag stör mig på är styrglappet och tankmätaren, men det kommer man ej ifrån på någon utav modellerna.

Sedan finns det andra fel på dem, men det stör inte lika mycket, men dom tar in grymt med snö innanför gummibälgarna ner vid styrstagena av nån konstig anledning, samt att höjdmätaren ballar ur lite nu och då.

I övrigt så har min varit snäll på det mesta, har ej gått någon rem på dom 150mil jag ägt den, tagit lite soppa, dock ryktas det att 13 mappen skall vara sämre och ev sluka lite mer soppa.
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
lyfter min egna tråd lite genom att fråga om det finns något man bör veta om dessa maskiner? brister osv?
 

J Larsson

Medlem
8 feb 2013
8
0
1
umeå
den bredare framvagnen på xf:en gör att man tippar om man försöker sig på att burka i ringar, kan tänka mig att det är skillnad på M:en eftersom den är smalare?
 

kingsnow

Välkänd medlem
23 jan 2010
347
5
18
den bredare framvagnen på xf:en gör att man tippar om man försöker sig på att burka i ringar, kan tänka mig att det är skillnad på M:en eftersom den är smalare?
Då har du nog inte lärt dig köra den riktigt
 

J Larsson

Medlem
8 feb 2013
8
0
1
umeå
kör med ca pro skidor kan det påverka?, syftar på riktigt skarpa burk svängar (donuts)' har även haft vänner som prövat och hänt lika som kör summit, sen så när jag prövar en summit så går det hur bra som helst? men på senare tid så går det bättre i olika före men det går inte göra ringar
 

Alle Grönlund

Välkänd medlem
2 apr 2012
174
0
6
Ersmark
kör med ca pro skidor kan det påverka?, syftar på riktigt skarpa burk svängar (donuts)' har även haft vänner som prövat och hänt lika som kör summit, sen så när jag prövar en summit så går det hur bra som helst? men på senare tid så går det bättre i olika före men det går inte göra ringar
jag kör då me c&a o jag kan då göra "donuts" utan problem!
 

kingsnow

Välkänd medlem
23 jan 2010
347
5
18
Jag kör med C&A MTX och kan snurra runt så länge jag har lust med, däremot kan det nog påverka om du har en 12:a som du inte gjort nått åt styrningen på
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.606
92
48
Örnsköldsvik
En XF har såklart lättare att "tippa över" än en M800 då man har bredare framvagn. Eller ja, M tippar väl lättare men XF kommer ju falla kraftigare över balanspunkten. Men att det är nå störra probs vet jag väl inte?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
På min xf löste sig rem bekymret med 19/50 drevningen men sen om de är en lösning som funkar för alla kan ja inte lova men jag har ju hunnit pröva 60 mil puder åkning efter de å är ju helt klart super nöjd :)