M8000 LTD -16 Boondocker 4100 m fläkt -16 eller Freeride 154 -16

hcrsweden

Aktiv medlem
12 dec 2010
77
0
6
Luleå
Hejsan,

Har någon något tips vilken man ska välja?

Kommer även använda skotern som familjedragare någon gång.

Tacksam för alla svar och tips.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Då skulle jag välja M8000. Åker Hardcore själv och är mycket nöjd med dom lätta inställnings möjligheterna med spårvidden och fox evol dämparna. Mattan är brutal i lössnön och funkar hyfsat till våråkning för att vara 76mm. Ett annat plus att det är 2års garanti kvar.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag skulle tagit bd:n tror jag. tror den är bättre än dom andra då du ska ha familjen med dig och på våren pga extra kylare och fläkt
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hade en Summit Xm summit 154 1,5 säsong.
Åkte en hel del med pulka efter, hade aldrig några värmeproblem, detta utan fläkt.
Så du behöver inte hänga upp dig på det...
Hade inte heller några problem med slides, men körde såklart med isrivare på hårda spår.
 

hcrsweden

Aktiv medlem
12 dec 2010
77
0
6
Luleå
Hade en Summit Xm summit 154 1,5 säsong.
Åkte en hel del med pulka efter, hade aldrig några värmeproblem, detta utan fläkt.
Så du behöver inte hänga upp dig på det...
Hade inte heller några problem med slides, men körde såklart med isrivare på hårda spår.
Okej,

Tänkte mest när 4100 och M8000 Ltd har 76mm kammar att dom skulle vara lite känsligare mot värmning på både motor och slides.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Möjligtvis att slidesen får ett tuffare liv med högre kammar på hård snö.

Men kylningen på motorn tror jag inte påverkas av kamhöjd.
Det viktigaste är att man får in snön som mattan bryter upp i tunneln.
Vilket betyder att stänklappen spelar in mycket.
En lång stänklapp gör att snösprutet studsar tillbaka och dras med upp i tunneln, sedan hamnar den på främre tunnelkylaren.
Skidoo och Lynx har långa stänklappar som även är vinklade lite framåt längst ner som gör att snön studsar lite uppåt. Är nog nära nog optimalt med tanke på kylningen. Sen är långa stänklappar en nackdel på andra områden.
Kika på bilden nedan så kan man tänka sig vilka maskiner som får in mest snö i tunneln... Tänk på att maskinerna är lite lägre bak när man kör.
Tror du blir riktigt nöjd med en BD för din körning.

 

Attachments

hcrsweden

Aktiv medlem
12 dec 2010
77
0
6
Luleå
Möjligtvis att slidesen får ett tuffare liv med högre kammar på hård snö.

Men kylningen på motorn tror jag inte påverkas av kamhöjd.
Det viktigaste är att man får in snön som mattan bryter upp i tunneln.
Vilket betyder att stänklappen spelar in mycket.
En lång stänklapp gör att snösprutet studsar tillbaka och dras med upp i tunneln, sedan hamnar den på främre tunnelkylaren.
Skidoo och Lynx har långa stänklappar som även är vinklade lite framåt längst ner som gör att snön studsar lite uppåt. Är nog nära nog optimalt med tanke på kylningen. Sen är långa stänklappar en nackdel på andra områden.
Kika på bilden nedan så kan man tänka sig vilka maskiner som får in mest snö i tunneln... Tänk på att maskinerna är lite lägre bak när man kör.
Tror du blir riktigt nöjd med en BD för din körning.

Tror den blir kanon.

Tack för hjälpen.

Mvh
Andreas
 

MrQwerty25

Aktiv medlem
23 nov 2010
54
0
6
BD'ns stänklapp "viker upp sig" och fastnar i uppfällt läge då man kör i lössnö så att den inte är i vägen. När man sedan kör ut på leden får man vika ned den för maximal kylning. Funkar riktigt bra.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jo, den viker upp sig, men viker lätt ner sig när försöker backa och dras in under mattan.
Likaså om man ska backa upp på en vagn så är det lätt hänt att den hamnar under mattan.

På Xm summit -13 som jag hade (samma stänklapp) gjorde jag en liten fix...
Eftersom jag hade dragkrok borrade jag helt enkelt ett hål i nerkant på stänklappen.
Sen krokade man fast lappen i dragkroken, då höll den sig där och man kunde backa och greja hur man ville.
Sen krokade man lös den och vek ner den när man skulle transportera sig hem efter leden.
 

henvik

Medlem
12 jan 2009
49
0
6
Sävast
Hej
3 tums powerclaw mattan är totalt värdelös på hårda isiga spår då den bara spinner och ger inget fäste. Dock så är den grym i lös snö.