mach 1 käkar stift

tompaj

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
46
dalarna
min mach1:a käkar stift på samma cyllinder heöa tiden, speciellt om den är lite svårstartad på morgonen. nån som har ett tips på vad som kan vara galet... tack på förhand
 

Raptor

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Testa med en annan stifttyp. Champion-stiften tål mer än NGK.
Var försiktig med choken och gasen.

Detta är ett vanligt problem med tvåtaktare, det finns nog inget botemedel, man får stå ut med det... Jag får alltid byta ett stift när jag drar igång min skoter. x(
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det brukar gå bättre om man gör EXAKT som det står i instruktionsboken för att kallstarta, framför allt att ALDRIG röra gasen så länge choken är på.

Om motorn verkar ovanligt känslig för lätt igensotade stift (t ex om stift som din skoter inte går på funkar bra i någon annan, utan rengöring), så kan det bero på fel i tändplattan (avbrott eller så i lågfartslindningen). Det är lätt gjort att ohmmäta lindningarna och jämföra med värden i verkstadshandboken (obs, olika värden gäller för olika årsmodeller av samma motor). Dålig kontakt i anslutningar mellan tändplatta, CDI och tändspole kan också ställa till sådana problem. Likaså om det skulle sitta en tändspole av fel sort, med fel elektriska data där.
 

banan

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Min gamla -92a åt stift som tokig.(surade ned)vid start.sen jag började stänga bränslekranarna varje gång efter körning, så upphörde det.
Verkade som den efterdroppade in soppa i vevhuset om jag ej stängde dom.
(har en 643a)
 
J

Johan Dahlgren

kan också vara så att skotern får mycket bränsle på kallstarten, kolla lågfartsmunstyckena.