Mach 1

tobbe1989

Ny medlem
4 nov 2006
4
0
1
Örebro-trakten
Hejsan! Funderar som fan på vad jag ska köpa för skoter till vintern.. Vill ha en snabb skoter som även kan köras i lite lössnö! Funderar på Polaris Indy 500 och Ski-Doo Mach 1 (av äldre modell)

Så vill höra lite fördelar/nackdelar om Mach1 hade tänkte mig ca -90 till -92

Några speciella saker man ska kolla innan man köper en? Slitdelar etc

Går de snabbt?

Är reservdelar lätta att få tag på och billiga?

Något man ska byta direkt man köpt en?

Är försäkringen dyr?


Hoppas på svar snarast.. Måste köpa en snart för det kommer troligen lite snö snart:) (Örebro området):(
 

robhol

Medlem
27 okt 2006
12
0
1
Boden
Mach 1 tycker inte jag är någon skoter som man vill köra i lössnö med, den väger ju ett ton känns det som. Kör man fast är det ett helvete att få lös den.
 

Bewra

Välkänd medlem
4 aug 2006
238
0
16
Piteå
bewra.hopto.org
Mach 1or funkar fint i djupsnön, den väger inte ton heller, men en lättviktare är det inte, och det är inte ett helvete att få lös den om man har fasnat :)

tobbe1989; Jag skriver ett utförligt svar så småningom.
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Mach 1
+Går förmodligen snabbast av de olika märkena i den pris/årsmod.
+Är en hyffsat rolig ledracer så länge man har bra styrstål o hyffsat med skidtryck.
+Det finns tonvis med reservdelar att få tag på
-De har en sk slidskiva som kan *****s ibland. (Dock sällan)
-De är rätt tunga men inte mkt mer är indy'n
-Inte allt för bra i lössnö p.g.a. dels viktfördelning men också att den är låg.

Indy
+Dom ser bra ut.
+Dom är en bra investering om man gillar att köra efter leder.
+Har bra och tåliga dämpare samt en robust boogie
-Går inte heller den så fruktansvärt bra i lössnö men bättre än mach1:an
-Är inte snabba som vinden direkt men det räcker till
-Inte lika hållbar motor som i mach1:an

Det som står ovan är det plus/minus som jag känner till och det är inte utifrån vilket märke jag gillar bäst.
Båda har även relativt billig försäkrning
Men det är svårt at säga vilken av dom jag skulle valt beroende på vad du ska ha den till.. Dom har ju helt olika egenskaper..
 
Last edited:

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Motorn är en Rotax 643 på 110hk och toppar runt 120-140 km/h

Fanns även som 583:eek:r på runt 90hk 90-91

/lars
Hahaha!!! Min bror har en Mach-1 Helt original och den toppar 195 km/h på gps! :eek:

Så jag tycker att du ska köpa en Mach-1 om du gillar fart.
Men satsa mer på Indyn om du ska leka mera i snön och kanske hoppa lite :)
 

combat

Medlem
8 nov 2006
18
0
1
Hahaha!!! Min bror har en Mach-1 Helt original och den toppar 195 km/h på gps! :eek:

Så jag tycker att du ska köpa en Mach-1 om du gillar fart.
Men satsa mer på Indyn om du ska leka mera i snön och kanske hoppa lite :)

haha..195??? knappast troligt:) 140-160 MAX!!
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Har själv en Mach1 -91a och dom har ca 112hk och skall toppa kring 160, själv så har min mach1a fungerat mycket bra för åldern, och jag har nästan inge problem i lössnö pga 25mm + höjning, Fördelar med den är väl att den är mycket lätt mekad och mycket pigg och rapp motor som är rätt så slittålig tycker jag* en ledpiskare... Ha'de
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Precis.. runt 160knyck är nog ganska precis o det är inte många skotrar som hänger på då i den klassen.. Har haft en lynx 643cc vilket är i stort sett samma motor men lynxen var tyngre.. den toppade 150-160 ungefär.. beroende på hur rätt mätarn gick.
120-130 gör brorsans formula plus me runt 75hk..;)
Sen är dom inte SÅ dåliga i lössnö. klart att dom inte har en chans mot dagens monster men mot indy'n så är det ingen större skillnad. Absolut inte!
 

Nygge

Välkänd medlem
7 feb 2005
118
0
6
vännäs
93-95 är det 670 i mach 1. senare mach1 har en trecylindrig 700 motor och en mach1 som går 195 (orginal iallafall) kan ju omöjligt stämma Polaris-jimmy
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Säker på att det inte är mach Z ??? Då kan jag förstå dig däremot.. finns tidigast -95 Just 95: orna gick en bit över 200 orginal.. (208km/h mätt med laser)
 
Last edited:

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Har själv en Mach1 -91a och dom har ca 112hk och skall toppa kring 160, själv så har min mach1a fungerat mycket bra för åldern, och jag har nästan inge problem i lössnö pga 25mm + höjning, Fördelar med den är väl att den är mycket lätt mekad och mycket pigg och rapp motor som är rätt så slittålig tycker jag* en ledpiskare... Ha'de
Ja du har ju kört i en ***** massa lössnö du också :rolleyes:
och slitstark? Har du inte haft problem med både sneda slides och dåligt komp?

Var inne på en Mach 1 först, men vart avrådd av folket som skruvat i dem.
Slutade med en vmax 600 -94, lite kass boggie och framtung men perfekt för mina behov (AKA håller ihop).

Har du lite skotervana (AKA kan skruva), för all del. Det är en skoter med hyffsat klipp i motorn, men man börjar nästan gråta då man öppnar huven och ser hur mycket plats som finns över... så den är allt annat än lättmekad.
iaf om man jämför med vmaxen, som har nästan 30cm tillgodo i fram och 15cm på sidorna +lätt löstagbara sidokåpor och enkelt strukturerat maskineri.

Nu kanske det verkar som jag lovprisar vmaxen, men den har sina brister den också.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Ja du har ju kört i en ***** massa lössnö du också :rolleyes:
och slitstark? Har du inte haft problem med både sneda slides och dåligt komp?

Att slidesen blir lite sneda är väl mer en lite olycka och inte en slitskada? Och dåligt komp är troligen pga dålig olje blanding, vare när vi köpte de men ändå har jag lyckats köra i 2 säsonger utan större problem, enda problem på 2 säsonger jag haft är väl slidsen, cdi'n och nu måste jag se över variatorn men TRA brukar ju vara pålitliga:rolleyes: , så den har inte kostat mig mer än bränsle och boggie lager + mektid:p
 

nextpeanut

Medlem
16 maj 2011
28
0
1
Gävle
Skojjar du? Jag har också en Mach 1 643, den drar 180 lätt. Och inget dåligt acc heller. Helt seröst får man hålla i sig hårt när man trycker i fullt!
140 är ju fisåkning...