Mach 1x frågor och problem!!

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Tjenare,

Har införskaffat mig en "ny" skoter inför vintern som är en Ski Doo Mach 1x från 92 med backväxel och allt, men någon ägare innan mig har skurit 643:an (Originalmotern) och ersatt cylindrarna och kolvarna med ett par från en 583:a.
Detta betyder att det är en Rotax 583 med 643 vevhus och därmed 643:ans insugsventil (slidskiva) och avgasventil (raveventil) och två Mikuni vm40.

Men problemet är att den bara surar ner sig efter att den tänt en gång. om man vill att den ska tända görs det bäst genom att pumpa ca 5 gånger på primern och sen stänga av bensinkranen, för annars blir hela motorn dyngsur av bensin.

Jag tog bort ljuddämparen så att det inte satt någonting efter expansionskärlet med tanken att ljuddämparen kanske var täppt, och tyckte att den tände något oftare mellan dragen eller så lät det bara så mycket högre så jag inbillade mig det.

Jag har såklart också mixat med förgasarna, men uteslöt det eftersom skotern åtminstone borde gå igång mer än att bara tända till en gång oavsett om den får för mycket soppa eller ej.

Så min fråga är om det kan vara tändningen som är felinställd? Tänkte på det eftersom den bara tänder till en gång och inget mer, och hur man ställer tändningen.
Kom gärna med fler tips!!

Väldigt tacksam för svar!
Mvh
 

DavidSu

Aktiv medlem
6 mar 2011
92
0
6
Köra 643 slidskiva och slidskivetider kan ju inte funka med 583 cylindrarna. Är väl helt olika portning mellan 643 och 583?
 

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Nej, det är 583:ans slidskivor, och jag tror inte att det spelar någon roll ifall portningarna är olika? Det är iallafall samma diameter i cylindrarna eftersom 643:ans kolvar är likadana som 583:ans.
Men tack för svar!
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Har du provat att dra i bromsen, prima 3-4 gånger å ställt upp gasen på max?
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Typ så.
Se till att bromsen hålls inne när du drar i snöret.
Skulle den gå igång på full gas å bromsen inte är i så blir det inge bra
 

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Ja men det sitter ingen variatorrem på så just för dens skull är det lungt. tänkte bara ifall det mot förmodan skulle sitta nån startspärr eller nåt.
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Men då så.
Bara att dra sig trött då.
583,643 & 670 kan va riktiga as att få igång.
Ställa gasen på max å dra sig trött fungerar på många.
Jag har en mach 1 med 643 å dom dagar den inte startar på några primningar så brukar det fungera att låsa gasen på max å dra.

Men även jag är nyfiken på hur man ställer tändningen på dessa motorer
 

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Jag är säker på att något är fel eftersom den tänder till en gång och sen surar den bara ner sig mer och mer. Men det vore bra om någon kunde förklara hur man ställer tändningen. Visst borde det inte vara slidskivan? Alltså "raveporten" för insuget. Kan knappt tänka mig det eftersom det inte förklarar varför den blir sur
 

Jazze

Välkänd medlem
20 jan 2013
125
0
16
Om du lyfter av förgasarna å stoppar in ett finger samt drar runt motorn så känner du om slidskivan går runt.
Om den inte gör det så är troligen bronsdrevet (som går mot vevaxeln) slut.
 

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Jag vet att drevet inte är slut, så jag har mycket svårt att tro att det är slidskivan som är problemet. Det ända jag kan tänka mig är väl att tändningen är helt felinställd. Men jag ska se efter ifall svänghjulet är rätt inställt så får vi se.
Men om någon kommer på en annan lösning så skriv jättegärna det.
 

DavidSu

Aktiv medlem
6 mar 2011
92
0
6
Nej, det är 583:ans slidskivor, och jag tror inte att det spelar någon roll ifall portningarna är olika? Det är iallafall samma diameter i cylindrarna eftersom 643:ans kolvar är likadana som 583:ans.
Men tack för svar!
Det är klart att porttider på cylindrar, vilken slidskiva man har, vid vilka grader slidskivan är stängd och öppen spelar roll!

Har inte jättebra koll på de tidiga slidmatade rotax, men jag tror att det är olika slidskiva i 643 än i 583 och tror att det skiljer vid vilka grader slidskivan öppnar/stänger

Bara för att det går skruva dit cylindrarna gör det inte så att allt lirar ihop.

Har han förra ägaren kört skotern något efter han skruvade på 583 cylindrarna?:)
 

DavidSu

Aktiv medlem
6 mar 2011
92
0
6
kom på nu att 643 och 583 har olika slaglängd så leta efter ett par 643 cylindrar och montera dom istället
 
Last edited:

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Nu när jag gick ut och försökte igen så gjorde jag precis som Jazze sa, att hålla in gasen fullt och sen rycka tills man såg svart, så när jag hade hört den tända efter ett par gånger och plockat den tändstiften och vädrat motorn ett par gånger så gick den igång! Man jag hade bara skruvat på tändstiften för hand och när jag öppnar huven så ser jag att det har runnit lite olja från stiftet. Så det betyder att motorn går men att det är fel bränsleblandning som den får. Tror ni det kan vara så att oljepumpen helt enkelt inte funkar eller är ställd på att ge på tok för mycket olja?

Den hade gått förut enligt förra ägaren. Jag tror att det är 583 vevaxel så det borde inte vara något problem. Däremot så kanske vevhuset är större på 643 än på 583 så bränsleblandingen inte kommer upp i rätt tryck innan det skjutsas in i cyldrarna?
Tack för alla svar