Mach Z bränsleproblem

syyd

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Har en 99:a som inte vill få tillräckligt m soppa. Den funkar bra ända tills man ger pelle i botten på sjön. Efter en ca 5-8 sek börjar det tröga, och så skjuter han någon gång, om man vägrar släppa. När man släppt av så tar det några sek så hämtar den sig igen (pumpar fram bränsle då).
Har kollat bränslefilter, flottörnvåer, bränslepumpen och alla slangar. Men hittar inget fel. Någon som vet?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Skaffa en bränsletrycksmätare (80 kr på Biltema) och koppla in mellan pumpen och en förgasare, se vad som händer med bränsletrycket där när du får problem. 10-30 kPa (0,1-0,3 bar) är normalt.
Prova också att koppla in den mellan pumpen och tanken, och se om det blir stort undertryck i något läge. I så fall är det stopp nånstans på sugsidan. Kanske i sugsilen i tanken.
 

Azap

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Kiruna Sverige
Visit site
Jag har ett liknande fel på min MXZ600, har du fått någon lösning på detta ??

>Skaffa en
>bränsletrycksmätare (80 kr
>på Biltema) och koppla in
>mellan pumpen och en
>förgasare, se vad som händer
>med bränsletrycket där när
>du får problem. 10-30 kPa
>(0,1-0,3 bar) är normalt.
>Prova också att koppla in
>den mellan pumpen och
>tanken, och se om det blir
>stort undertryck i något
>läge. I så fall är det stopp
>nånstans på sugsidan. Kanske
>i sugsilen i tanken.

 

Azap

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Kiruna Sverige
Visit site
En teori som iaf verkar stämma på min maskin som har samma bekymmer, är att Packboxen, på utgående axel mot primärvariatorn läcker, detta gör att vevhus kompet sjunker, och det i sin tur gör att bränslepumpen inte orkar "mata" soppa när du trycker "pelle i botten", det trågiga med detta är att du kan ha fått lite "nypningar" så du kan åka på att byta kolvar oxså, men man ska inte måla fan på väggen...
Enkelt sätt för att se om packboxen läcker är att låta maskinen gå på tomgång, å du sprutar lite startgas mot packboxen, stiger maskinen i varv då så läcker den.
 

Formula Z

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Hade samma problem, full gas ett par sekunder sedan så gick den på en cyl.
Öppnade förgasarna och vände uppned, nu går den igen :)
 

Azap

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Kiruna Sverige
Visit site
Kolla så det inte sitter kvar några "micron filter" i förgasaren... dom sitter under den slang som kommer från soppa pumpen, dessa skall fabriken eller din återförsäljare tabort, För dom blir fulla med skit och till slut gör att soppan inte kommer fram. kolla det... kan vara så enkelt.
Så enkelt var det för mig men det hann orsaka ett litet "nyp" innan jag hittade det så det vart nya kollvar oxå)