Magnapull-problem

R4b13z

Välkänd medlem
17 jan 2010
178
0
6
Holmsund
Fick magnapullhaveri x3 på två turer. Nu funkar ingenting.:hmmmm:

De är en Lynx Ranger Mountain 04 med 800ho motorn

Först så luckas jag smälta hela mekanismen inne i magnapullen. Lösning en ny (begad) som kom och skruvades dit. Allt funkade fint.
Nästa tur så kommer jag några km. Så när jag ska starta skotern så klickar de till när jag ska dra igång och sen 'tar' den inte, bara snurrar. Är rätt nära en väg så jag drar igång på variatorn för att ta mej dit. För att få skjuts på släp hem.
Har knäckt 'styrpinnen' på den stora droppformade delen (den röda, #7 på bilden) som hakar fast och drar igång motorn. Dessutom har den åkt runt och strulat till lite inne i utrymmet mellan magnapull och motor så de ser inte så stiligt ut, bland annat är del #11 lös inuti.
Får tag i ett reparationskit innehållande allt jag behöver och monterar dit.

Nu till problemet: Har jag lyckats montera allt fel eller ngt?
För den 'fäller ut' haken - #7 - som drar igång motorn när jag håller magnapullen i handen och drar i snöret, men när jag får dit den så funkar den bara ett par drag, sen 'tar' den inte eller tar väldigt långt ut.
Jag har smort med rekommenderat fett och vet snart inte vad jag ska ta mej till.
 

R4b13z

Välkänd medlem
17 jan 2010
178
0
6
Holmsund
För alla vetgiriga så kan jag ju berätta att de fick bli en Garagelagning med genomgående bult och en extra oring på "fel" sida om #11. De visade sig vara pinnen från "sprängkåpan" (kallas den så? #3) som var för nött för att låsringen skulle låsa som den skulle.
Så 'problem solved'.
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Alla 800 h.o har sjuka problem med magnapullen, nr 14 brukar gå sönder varannan gång man startar... Även nya modellen av nr14 är för klen, borde vara av aluminium
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
tillåt mig vara lite lustig, men 14 är smörjmedlet, så nej, inte aluminium där.
Del nummer 7 därimot, finns i en aluminiumversion, i Mach Z magnapullerna
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
tips: Bygg en värmeplåt mellan ljuddämparen och magnapullen, klistra även hela magnapullkåpan med värmereflekterande tejp.
 

R4b13z

Välkänd medlem
17 jan 2010
178
0
6
Holmsund
Del nummer 7 därimot, finns i en aluminiumversion, i Mach Z magnapullerna
Var får jag tag i en sån i Alu?
För hos min handlare (Motorbolaget, Umeå) Får jag svaret: Ja, den är unik och sitter bara i 1000cc:arna, resten av innehållet samma. Nej, den är inte i alu - Kompositmaterial.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Ja den är unik, den sitter bara i 1000cc SDI motorerna, mach Z, renegade och Summit

Sa de att den inte var i alu?
Sa de att den som sitter i dessa är komposit mtrl?
 

R4b13z

Välkänd medlem
17 jan 2010
178
0
6
Holmsund
Edit: Fakta på bordet.
Vad som gäller för magnapulldel nr 7 på bilden (se första inlägg) "pawl"

420 852 297 på modeller upp till 800cc. Tillverkas i plast/komposit.
420 852 610 på modeller med 1000cc (ex. MachZ 1000sdi -05) Tillverkas i Aluminium.

Ser likadana ut i utförande och passar väldigt bra.
 
Last edited:

R4b13z

Välkänd medlem
17 jan 2010
178
0
6
Holmsund
Alla 800 h.o har sjuka problem med magnapullen, nr 14 brukar gå sönder varannan gång man startar... Även nya modellen av nr14 är för klen, borde vara av aluminium
Förstår du menar nr7...
Vet att magnapullerna brukar "ta slut" lämpligt till andra motorrenoveringen (6-700 mil) men i mitt fall är de snudd på löjligt. Har nu avverkar 5 magnapuller på två säsonger :(
Men ang. aluminiumdelen se förra inlägget