Magnapullkrångel

DanEng

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Luleå/Kalix-Nyborg Sverige
Hejsan
nu har magnallpullen helt lagt utav starsnöret sitter fast och går inte tillbacks

Skotern som är en lynx rave 670 -98 bigpipe
har uppvisat vissa tendenser till krångel redan förra säsongen men då var det vid en temperatur på lägre än -20 grader

Tänkte ta och ta isär magnapullen och gå igenom den ordentligt
Jag vill därför ha tips på vad jag måste ta bort för att komma å, vad och hur jag skall serva, repa hur det ser ut inne i magnapullen etc

MVh DannE
 

Vmina

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Vilhelmina SWEDEN
Skruva loss kåpan som håller magnapullen. Ta sedan ut innandömmet försiktigt så att inte allt sprättar ut. Förmodligen är det den stora fjädern som gått av eller möjligen den lilla som du ser när du har öppnat kåpan. Det är as dålig kvalite på ski-doo och lynx magnapuller.
 

Henriken

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
håller med, bombardiers magnapuller e sämst.
De mesta är av plast å slits sönder enormt fort!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Egentligen är det märkligt hur svårt skotertillverkarna har för att lyckas med magnapuller. Den ena konstruktionen är mer tillkrånglad än den andra, det kryllar av hårnålsfjädrar, spärrar och konstiga smådelar - och så gott som ingen skoter klarar sig från haveri under sin livslängd!

Sen kan man ju jämföra med de primitiva magnapuller som man hittar på gräsklipparmotorer och sånt, de funkar helt enkelt, varken mer eller mindre...undantaget rena rostskador på motorer som står ute året om förstås...
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 14-Feb-03 kl 12:06 PM (CET)]tog upp min magnapull förra helgen och den ser nog exat likadan ut som din..

gjorde såhär!

1: ta bort grenröret... kräver att du tar bort staget mellan dämparna.
2: sen får du skruva bort styrstången som går precis framför magnapullen.
3: skruva lös hela kåpna så du får lös allt och byt alla plastgrejjer! passa även på att köp ett nytt startsnöre när du liks håller på kostar bara 70kr

granngården här i umeå hade plockat ihop ett renovkit till varaitorerna som kostade 99kr så det var billigt att fixa den!

Tror dock i ditt fall att det är fjädern som gått av eller att den har hoppa av!

lycka till!
 
Magnapullen vrider sig

Hej

Har själv problem med magnapullen på en Mach1 -96 där det har visat sig att snöret inte vill gå tillbaka pga av att magnapullen vrider sig och klämmer startsnöret.

Jag vet inte om det är en likadan lösning på din maskin, men prova att byta gummiringen som magnapullen kläms fast emot så löser det sig nog.

// Ulf
 
E

ejwbegysv

Redan efter 300 mil och 2 år är min på väg att gå sönder...

Ibland "tar den ej tag" och man flyger bakom skotern :)

Blir väl en renovering snart...
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Magnapull

Tydligen så är det ett vanligt fel på ski-doos snörstarter för alla jag känner inklusive mej själv
har haft fel som till exempel så har hela kåpan spruckit, jag fick svetsa min så det bästa är
att få tag i en beg elstart så är problemet löst.