Malmens Led

Nick Name

Aktiv medlem
4 apr 2005
50
0
6
Piteå
Hej.
Är det månne någon som vet hur det är ställt med skicket på Malmens Led?
Ska köra den nästa helg och undrar nu om det är nån som vet om det är bra sladdat,om det finns taskiga isar och ungefär hur lång tid det tar från Råneå-Gällivare.
Mkt tacksam för seriösa svar

Mvh Nick
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Malmens Led Ek Förening är nerlagd. Ledens sladdning skall skötas ev kommunerna, men hittills så har leden inte sett så många sladdar.
Den är, enligt de som åkt den, i bedrövligt skick.

Men jag kan ha fel...
 

Nick Name

Aktiv medlem
4 apr 2005
50
0
6
Piteå
Oj, skrev inget datum men resan blir av nu på Fredag 9/2 så jag hoppas att det finns nån därute som känner till ledskicket efter Malmens Led. Ni som vet nåt kan väl skriva det ni vet.
Jag lovar att återkomma med rapport på Söndag kväll.
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Oj, skrev inget datum men resan blir av nu på Fredag 9/2 så jag hoppas att det finns nån därute som känner till ledskicket efter Malmens Led. Ni som vet nåt kan väl skriva det ni vet.
Jag lovar att återkomma med rapport på Söndag kväll.
Jag säger då bara Brrrrrr efter att ha tittat på väderleksrapporten inför eran resa.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det håller sig varmare än -20 så det är nog inga problem med det, jag skulle vara mer orolig för skicket på leden. Men å andra sidan, är den i bedrövligt skick så håller man sig varm av hoppande och ilska. ;)

Hade själv valt Arctic Trail som går via (Töre-Kalix)-Överkalix-Gällivare.
 

Nick Name

Aktiv medlem
4 apr 2005
50
0
6
Piteå
Hallå igen.
Resan blev av som planerat i Fredags. -29 grader i Råneå på morgonen. 3 st maskiner begav sig efter lite gruvande av mot Gällivare. Lederna Råneå-Gunnarsbyn var helt otroligt fina, troligen pistat kvällen före. Efter Gunnarsbyn blev det till att köra i ca 20 cm puder på ett gammalt spår som garanterat inte varit sladdat på hela vintern. Gick av förklarliga skäl lite långsammare, vi tog oss en riktig funderare efter ca 7 mil- fortsätta eller inte?
Vi fortsatte dock men tiden rann iväg och det var djävulskt svårt att se de riktigt risiga ledkryssen då de var täckta av snö och såg ut som små träd. Extra spännande blev det då det började att skymma och kryssen blev ännu svårare att se,vi körde dock på utan pauser och önksde bara att vi skulle hinna till Nattavaara innan det blev för mörkt då inga reflexer fanns på kryssen. Kom till Nattavaara, körde till ett hus där jag knackade på och hörde om han visste om det fanns några stugor lediga. Nu var det kolsvart ute och lusten att fortsätta till G-vare hade försvunnit efter de riktigt risiga lederna. Som tur var fanns det en stuga ledig. Vi körde mot bensinmacken och fyllde upp. Sov gott och startade hemåt igen på lördag-20grader+sol. Nu gick det fortare, körtid 3tim40min utan missöden eller felkörningar. Resan gick aldrig ända fram till G-vare, men vi är glada ändå med tanke på ledskicket. Totalt 32 mil. Om leden är pistad så är det en kanonled som man lätt avverkar på en dag, för tillfället är den inte värd att kallas led.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Lite som jag misstänkte efter den informationen som jag fått om leden.
Var det inte kört något från Nattavaara-Gällivare? Där brukar det vara ordentligt kört, tyvärr brukar det ofta vara sönderkört...

Brukar annars inte vara några problem som helst att köra dit på en dag, har kört Kalix-Gällivare-Kalix på en dag, det var 2004 då leden fortfarande underhölls någorlunda men var urkass upp till Gunnarsbyn, tog ca 13 timmar inklusive ätande och blev 56 mil.
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Kul att höra om resan, men med den temperaturen hade jag nog bäddat ner mej igen. Skicket på leden var tydligen "som vanligt sönderkörd"
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Jag fick i alla fall rätt om den kalla temperaturen(tyvärr).
Lederna runt Gällivare är som gjorda för puckelätarboggisar och inget annat :(
 

Nick Name

Aktiv medlem
4 apr 2005
50
0
6
Piteå
Jaha ja. Kul att få salt i såren när man var tvungen att spåra för en bandvagn.
Valde uppenbarligen fel helg att köra leden men med facit i hand vill man ju inte ha det ogjort heller då det blev lite spännande strapatser efter vägen.
Kan dock rekommendera att köra leden om den är sladdad. Det måste vara lite av en dröm då det bör gå att stå på rätt så bra efter vissa partier längs leden.
Ska bara nämna att x-trim SDI:n bara tog 1.7/mil och det var den som jag spårade med i -27 grader, 20 cm puder,det tycker då åtminstone jag är bra då jag hade en Triple Touring tidigare som nästan hade tagit det dubbla.
 

IceCool

Medlem
16 feb 2007
20
0
1
Luleå
Läste i tidningen att en bandvagn hade gått genom isen i samband med att den prepparerade och sladdade Malmens Väg. Bandvagnen tillhörde, om jag förstod det rätt, Luleå kommun vilka skall ansvara för preparering och sladdning av leden under denna säsong.

Har någon testat Malmens Väg efter insatsen? Skulle vara tacksam om jag kunde få lite rapporter enär vi är 10 stycken som avser att åka leden den 10 mars!
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Läste i tidningen att en bandvagn hade gått genom isen i samband med att den prepparerade och sladdade Malmens Väg. Bandvagnen tillhörde, om jag förstod det rätt, Luleå kommun vilka skall ansvara för preparering och sladdning av leden under denna säsong.

Har någon testat Malmens Väg efter insatsen? Skulle vara tacksam om jag kunde få lite rapporter enär vi är 10 stycken som avser att åka leden den 10 mars!
Jag kör själv aldrig där men jag hörde att sträckan Gve-Nattavaara var bra i helgen.
 

IceCool

Medlem
16 feb 2007
20
0
1
Luleå
Hej snövänner,
var det någon som åkte Malmens Väg i helgen? Vore trevligt med en senaste rapport om leden.
 

IceCool

Medlem
16 feb 2007
20
0
1
Luleå
Nu är det vinter och skotern den slinter!!
Ok nu närmar sig vår resa efter Malmens Väg med stormsteg. Jag har fått lite blandad information kring skicket på leden.
1. Jag har förstått att den är uppkörd för cirka två veckor sedan.
2. Det har nu kommit endel snö. Hur har detta påverkat leden?
3. Vet någon hur ofta det är tänkt att leden skall preppas?

:)