Malmens Led

IceCool

Medlem
16 feb 2007
20
0
1
Luleå
Hoppas ni får en fin tur, när Malmens Led är fin, så är den gudomlig.
SMHI prognos för lördag och söndag ser ju ganska bra ut. Nu är bara problemet att vi får inga rapporter om skicket på Malmens Led. Vet någon om den är körd nyligt?

Tacksam för svar!

IceCool
 

IceCool

Medlem
16 feb 2007
20
0
1
Luleå
Skotersafari 10-11 mars

Vi är 9 friska skoteråkare som avser att lägga sträckan Luleå-Gällivare-Luleå bakom oss denna helg. Jag önskar då få lite ledskicks information längs den sträckan.
1. Vilken väg är lämpligast från Luleå upp till Malmens Led?
2. Hur är skicket på leden där?
3. Hur är skicket på Malmen Led upp till Gunnarsbyn?
4. Hur är skicket på leden efter Gunnarsbyn?

Tacksam för rapport.
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Sv: Skotersafari 10-11 mars

Har i helgen som var åkt till Stora Stenträsket och då åkte vi isen upp till Råneå, och sen in på Malmens Led som var bra upp till Neimisel för det mesta, nån del var lite guppig....
Efter Niemisel vet jag inte, men hoppas att nån kan fylla på mer info.
 

IceCool

Medlem
16 feb 2007
20
0
1
Luleå
Sv: Skotersafari 10-11 mars

Tack för ditt svar!

Jag blir dock lite konfunderad över att ingen har någon rapport om läget mellan Gunnarsbyn och Gällivare?? Man kanske inte kör skoter i Gällivare längre:rolleyes:
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Sv: Skotersafari 10-11 mars

Jag skulle nog fundera en gång extra över att ta isen upp till Råneå nu i helgen eftersom det är massor med flödvatten, var ut en sväng idag och det vara bara vatten ute på isarna....
 

IceCool

Medlem
16 feb 2007
20
0
1
Luleå
Resultat från helgens Safari

Det blev en riktigt bra tripp. Lederna var i gott skick på det hela taget. Åkte över Niemisel från Luleå på vägen upp till Malmens Väg. Lite guppigt på en del ställen men vi kunde marscha på rätt bra. Sedan när vi kom på själva Malmens Väg ångade vi på ganska friskt tills vi hade c:a en mil kvar till Dundret, där blev det guppigt igen. Hemresan bjöd på kanonväder. Det hade varit kallt på natten och Malmens Väg var i kanonskick hela vägen ner till ett par mil norr om Råneå du det blev lite mer besvärligt. Vi hade fått lite varningar om flödvatten längs sjö och älvstråken. Detta var inte några som helst problem. Endast på något ställe var vi lite osäkra på möjligheten att passera men efter en oklulär rekgnosering var det bara att plugga och glida över.
Jag vill också rikta mitt stora tack till skoterförarna från boden som hjälpte oss när ena maskinen hade tippat av leden. Utan er hade vårt ofrivilliga stopp blivit MYCKET längre. Snödjupet i Gällivaretrakten utanför leden är 130 cm och det finns ingen botten...
Läste i tidningen om grabbarna som skall åka upp till Treriksröset!! Det är en fräsch tur. Själv så har vi börjat spåna och skissa på en tur till Kebnekaise fjällstation.

Nu kräver vi minusgrader på nätterna och inte detta plaskande dygnet runt

IceCool :cool:
 

sn1rpex

Medlem
9 mar 2007
26
0
1
råneå
Hej.
Är det månne någon som vet hur det är ställt med skicket på Malmens Led?
Ska köra den nästa helg och undrar nu om det är nån som vet om det är bra sladdat,om det finns taskiga isar och ungefär hur lång tid det tar från Råneå-Gällivare.
Mkt tacksam för seriösa svar

Mvh Nick


tjena jag bor i råne o de funkar att köra på tycker då jag men då har jag bara kört till gunnarsbyn ^^