Map sensor felkod Polaris Axys

SkoterWille

Medlem
4 feb 2014
36
2
8
sävar
Hej!

Har installerat ett turbokit på min axys 800.
Det är ett egenbyggt kitt.
Kör pc5 med autotune
Har problem med att map sensor löser ut felkod 10 108 2
Har provat med nya map sensorer och kollat så den är monterad tätt med nya luftboxen.
Kollat efter skadad kabel också.
Problemet dyker upp direkt skotern kommer över ca 6-7000 varv. Går som vanligt innan det och ingen felkod. Aldrig haft problemet innan jag monterade turbokittet
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Har inte kollat vad felkoden betyder, men om det är mapsensorn från originalsystemet så är det bara hänga den på lämpligt stället eller innan turbon så långt ifrån turbon som möjligt. Ska alltså inte sitta i den trycksatta luftburken. Bästa är att bara låte den hänga utanför för får man mycket snö på filtren så kan den ge orilmligt undretryck och då får man felkod också.
Antagligen visar senorn orimligt högt tryck nu då du har turbo..
 

SkoterWille

Medlem
4 feb 2014
36
2
8
sävar
Så menar du att jag bara ska ta lös sensorn från den nya luftboxen? Och då täta igen hålet med något lämpligt?

Skickar bild på beskrivningen på felkoden nedan.
This Trouble Code sets if the Barometric Pressure Sensor Signal indicates an Unrealistic Rate of Change.
Can be caused by Damaged Wiring, a faulty Barometric Pressure Sensor or ECU / Connections.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Så menar du att jag bara ska ta lös sensorn från den nya luftboxen? Och då täta igen hålet med något lämpligt?

Skickar bild på beskrivningen på felkoden nedan.
This Trouble Code sets if the Barometric Pressure Sensor Signal indicates an Unrealistic Rate of Change.
Can be caused by Damaged Wiring, a faulty Barometric Pressure Sensor or ECU / Connections.
Ja då var det som jag misstänkte felkoden säger exakt det jag beskrev att den får ett orealistiskt tryck.
Men måste fråga vilken pc5 är det du har, du måste ha en med minst soppa + tändning sen en inkopplad mapsensor om det ska funka med turbo. Finns även en pc5 med tändning och färdiginkopplad mappsensor att köpa, den heter pc5 tpi.
 

SkoterWille

Medlem
4 feb 2014
36
2
8
sävar
Ja då var det som jag misstänkte felkoden säger exakt det jag beskrev att den får ett orealistiskt tryck.
Men måste fråga vilken pc5 är det du har, du måste ha en med minst soppa + tändning sen en inkopplad mapsensor om det ska funka med turbo. Finns även en pc5 med tändning och färdiginkopplad mappsensor att köpa, den heter pc5 tpi.
Jag har en vanlig pc5 för soppa och tändning. Är de nån speciell map sensor för att koppla in i pc5an
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag har en vanlig pc5 för soppa och tändning. Är de nån speciell map sensor för att koppla in i pc5an
Ok, spelar inte så stor roll vad det är för mapsensor. Fördel om den har så lågt Bar som möjligt, de flesta är på 2 eller 3 bar. Så en 2 bar är stt föredra. Tror original sensorn är på 2bar. Fördelen med en med lägre är att upplösningen blir högre på 0-5v signalen som pc5:an vill ha.
 

SkoterWille

Medlem
4 feb 2014
36
2
8
sävar
Då använder jag original sensorn på 2 bar då. Måste bara forska hur man går tillväga o koppla in detta. Återkommer om ja lyckas få de att fungera 😅
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag har hittat vart jag ska 0-5v signal kabeln på själva pc5an men vart ska den andra delen kopplas i?
Kolla en bit ner på denna sida:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Antar att du fixat en tabell för sensorn och map för tryck/soppa/tändning också. Annars kommer all justering bara ske i huvudmappen för bränsle.
 

SkoterWille

Medlem
4 feb 2014
36
2
8
sävar
Jag blir inte riktigt klok va som strular nu. Dubbelkollade din guide nu idag o ser inget som jag har kopplat fel ändå så har jag konstant felkod på Map sensorn och Temp sensorn
 

SkoterWille

Medlem
4 feb 2014
36
2
8
sävar
Jag läste inlägget ja va lite trög när ja läste nu igen. hade bara en inkopplad. Men en till fråga. I ditt inlägg visar du vart kabel 1 3 och 4 ska. Nummer 2 vart ska den ta vägen? Alltså kabeln som ska vara till ntc resistor
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag läste inlägget ja va lite trög när ja läste nu igen. hade bara en inkopplad. Men en till fråga. I ditt inlägg visar du vart kabel 1 3 och 4 ska. Nummer 2 vart ska den ta vägen? Alltså kabeln som ska vara till ntc resistor
Den används inte i pc5an.
 

SkoterWille

Medlem
4 feb 2014
36
2
8
sävar
Hej har fixat de nu och har inga felkoder. Nu går skotern dock jättedåligt 😅 antar att ja måste kika nogare i pc5 programmet med map based tuning
 

SkoterWille

Medlem
4 feb 2014
36
2
8
sävar
Fått in nya mapsensorn inställd på powercommander programmet nu och ställt parametrarna. Nu har ja problemet att skotern vill dö lite när som och den vill inte starta. Har haft koll på afr och den har legat jämt på 13.6.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ang afr värdet så undrar jag vart i registret du har 13,6? Om du kör 13,6 på halv till full gas så lär den tvärstanna och de står DET i displayen dvs spikvarning. Du måste köra neråt 10,5-11 afr på de gaspådragen inledningsvist innan du vet viket afr värde som är safe vs tänsdstiftsfärg och inte ger spikning.
Ang svårstartad kan bero på för snål afr vid tomg eller för fetsom ex.
Jag kör afr mätning hela tiden på min trimmade pro rmk 800 och jag mappar själv och jag är inne på säsång 4 nu så jag känner motorn väl vs afr vöärdet den ska ha.

Här är ex på vilket afr värde jag satsar på vid olika belasningar och varvtal. Dessa siffror ger samma eller lägre bränsleförbrukning än en standardmaskin och "på min maskin" ger de perfekta stiftfärge
Tomg och krypfart: upp till 20% gaspådrag vartal från 0-5500v sätter jag så snålt som 14,5-16 den fladdar då mellan 14,5-16.
30%- 40% tps (gasppådrag) varvtal kan nå 6500-.7500v duger 14,5-13,5
Vid 40-60 % tps där man når 8000varv ibland sätter jag runt 13-13,5
60-80% då når min maskin 8000-8400varv i pike korta stunder så då måste man börja fega inann man konstaterat att ett vist afr värde är safe, typ verifiera afr värdet mot stiftfärgen eller att den aldrig spikar och döärmed tvärstannar eller ger det varning i display. Jag vet att min maskin inte klarar snålare än 12,4-12,8 Afr värde på 80-100% gaspådrag för snålare än så ger spikning och stiften blir för ljus.Vid 50-60% tps kan jag ligga nära 13-13,5. Hade jag försökt mappa in med turbo skulle jag ligga fegt först max 11 afr på gaspådrag 60-100% och kolla viken färg de ger på stiften. Senare kan du gå ner till 12 afr och kolla stiften igen och se om den detar eller i de flesta fall tvärstannar i fart med "det" i displayen.
Innan turbon börjar ge ladd kan du köra efter mina siffror men såfort den börjat ladda får du först köra fetare värden än mina typ minst 10% fetare och fegsnåla dig uppöver i afr siffror.
Jag har min lambdasond ca 30-40cm från cylinder högst upp i pipan och där ger den dessa värden.
Asker har mer koll på afr värde vs turbo för jag har aldrig kölrt turbo på tvåtakt.
 
Last edited: