MATT BYTE PÅ MXZ REV!

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Har införskaffat mig en ny matta till min ski doo mxz rev -2003. Och ett non slip drivhjul.

men skulle gärna vilja byta det själv flr det är kul att pilla lite:), men har aldrig bytt matta förr så vet inte hur det går till. Så har nu sökt runt som en tok på nätet efter videor och sånt som kan berätta lite mer utförligt, men hittar inget just till min maskin.

Någon som vet eller kan iaf skriva så utförligt det går?, vore grymt tacksam.

Eller är jag dum som vill fixa det själv?, kanske är svårt.

Ride on!:ciao:
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Du fixar det själv skulle jag tro så länge du har skruvat lite grann innan :)
Är ju i stort sett bara främre och bakre upphängningen och drivaxeln du måste bort med och såklart spänna av mattan.
Kolla på www.epc.brp.com och kolla ritningarna, då förstår du nog precis hur det går till :)
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Det är inte speciellt svårt så kör på.

1.ur med boggie
2.bort med kedjehuslock
3.släpp på bulten i nedre drevet, bromsa om mattan vill gå runt när du drar bulten.
4.slacka kedjan fullt
5. Lyft ur kedjan och drevet tillsammans.
6. Ta bort låsringen vid lagret bakom drevet.
7. Gå runt och ta bort de tre muttrarna i plastlocket under sekundär där hastighets kablarna går in.
8.håll upp mattan ovanför drivaxeln och för hela axeln mot kedjehuset tills bultarna till de tre muttrarna du tog bort i andra änden förts in i tunneln och går fri.
9. Sedan för du bara ner den änden mot golvet medans du trär ur andra ur kedjehuset.
10. sätt tillbaks allt som du tog bort det och känn dig nöjd.

Har bara bytt en gång på det chassiet för ett tag sedan så kan ha glömt någon liten detalj men tror det där räcker för att du ska förstå :)
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Fan va skönt med lite tips, vet man ungefär vars man ska börja iaf:) sätter igång i helgen eller nästa vecka, återkommer när jag är färdig (om jag blir färdig);). eller så återkommer jag under tiden för mer information kanske, tack så länge grabbar!
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
Efter att ha för mkt att göra med annat så blev inte bytet av förns till igår, men fick ihop allting, va lite pyssel för en annan som aldrig gjort det förut, tog väl lite mer än 2 timmar för mig:madgrin: men kul att man grejade det iaf.

Så vill bara tacka alla för hjälpen, hade aldrig grejat det utan era tips:) Nu är det bara fortsätta dansa snödansen i hopp om nederbörd;)