Matt problem Warrior -07

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Tänkte byta matta på min Warrior -07 har en 245 x 51mm matta som jag kapade ned till 42mm, blev ett grymt fäste men nu har jag fått problem efter ett par hårda lång körningar, kört 310mil mestadels på led i vinter bara påsken kvar tänkte byta matta innan dess....




Vet inte vilken matta jag ska köpa, första tanken var en 44 matta, sen började jag undra hur det fungerar med en 365 x 38 matta men då måste jag förlänga slidsen, räcker det med plåtar typ nedan. Har någon testat att förlänga slidsen på en Warrior? räcker det med dessa plåtar eller måste man bygga om mer, typ bandtunneln ? kör rätt fort på led så det är kanske ändå bäst med orginal men började undra smått på en förlängning då jag även vill köra lite puder åkning och efter nedkapningen till 42 så blev det betydligt sämre i lös snökörning, eller ska man kanske sattsa på en 245 x 51.



Ola...
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Har faktiskt flera problem tyvärr. Visste att avgassystemet läckte men inte att flänsarna var så skadade



Tänkte ringa någon AF men innan det så kanske någon har tipps på annan lösning, kan tänka mej att rören är rätt dyra. Kanske man kan repa flänsen men materialet verkar tunnt.

Ola
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Gjort i Titan så det behöver inte vara så tjockt. Hur långt har den rullat ?
Muffarna brukar ju ge sig efter en bra stund om man inte nu har turbo...

När det kommer till mattan kanske du ska köpa en 44'a istället för att kapa en lössnö matta dom är ju inte gjorda för höga hastigheter på hårda leder...
Får gärna berätta hur det blir om du förlänger den till 365 :) sugen själv.
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Ja den har rullat 490mil nu, kört 310 denna vinter. :)
Tror att det får bli en 345 x 44 matta, förlängningen tror jag får vara då jag är osäker på hur det passar utan att behöva byta ut en massa andra komponenter, har fullt upp med över syn av skotern nu inför sista reporna...




Ola
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Kör också med 345, 44mm. Funkar kanon! Går riktigt bra efter leden och det är inga problem alls att köra i puder. Visst skulle det kännas skönt ibland med 365, men samtidigt så är det bara att ge gas så flyter den upp fint med 345 :) Kör med BRP möster på mattan som jag köpte på stenmarks maskin.
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Kör med BRP möster på mattan som jag köpte på stenmarks maskin.
Samma 44 matta är beställd, blir säkert bra, nu är det bara ett problem kvar mellanröret till avgassystemet är skadat, troligen vibrerat sönder, ringt runt och kolla pris, sjukt dyrt original men enligt uppgift kan man använda från äldre rx1 03 - 04 de är stadigare, doc viss modifiering för att de passar.



Ola
 
Senast redigerad av en moderator:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jo delvis kan du använda, bakredämparen är nog lite annorlunda på din så längden kan skilja men jag är inte helt säker. 05an har titan också. Mitt verkar då hålla, peppar peppar...
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Jo delvis kan du använda, bakredämparen är nog lite annorlunda på din så längden kan skilja men jag är inte helt säker. 05an har titan också. Mitt verkar då hålla, peppar peppar...
Ja 05 har titan, kolla så att det inte glappar, mina hade nött sönder sig i flänsen, enligt uppgift så brukar bara turbo maskiner drabbas, jag har då ingen turbo.....

Ola
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har iofs bara en -04 och flänsarna var hela (trasiga donuts) men jag slipade ner distanshylsorna i klamren lite grann, kanske 1-2mm, så de nyper åt mera.
Samtidigt som jag smetade in både donutsen och flänsarna med kopparpasta, satte även kopparpasta på utsidan av flänsarna, inne i klamren och även på gängorna på klammerbultarna (fastnar inte lika jäkligt då).

Verkar ha gjort susen då donutsen hittills är hela och det är helt tätt utan glapp.
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Har iofs bara en -04 och flänsarna var hela (trasiga donuts) men jag slipade ner distanshylsorna i klamren lite grann, kanske 1-2mm, så de nyper åt mera.
Samtidigt som jag smetade in både donutsen och flänsarna med kopparpasta, satte även kopparpasta på utsidan av flänsarna, inne i klamren och även på gängorna på klammerbultarna (fastnar inte lika jäkligt då).

Verkar ha gjort susen då donutsen hittills är hela och det är helt tätt utan glapp.

Tänker byta mina titan mot samma som din de rostfria som tydligen bara behöver modifieras på längden




Nu fattas det bara lite skruvande så kanske man får ett par mil till innan vintern..



Ola...
 

JONASA

Medlem
31 jan 2007
6
0
1
Sävar
Har en 07 med som har gått 900 mil. Där har nu ena grenröret gått sönder. Packningen (donuts) som ligger mellan klamret vibrerar sönder och då blir inner röret glapp. Som i sin tur vibrerar sönder grenröret. Pris, Titan 6100 kr och den går att beställa i rostfritt till 07:an för 1700 kr. OBS! Bara ena sidan det finns ju 2 st rör! (Yamaha original pris) Dåligt att det inte håller längre. Kör helt original.
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Har en 07 med som har gått 900 mil. Där har nu ena grenröret gått sönder. Packningen (donuts) som ligger mellan klamret vibrerar sönder och då blir inner röret glapp. Som i sin tur vibrerar sönder grenröret. Pris, Titan 6100 kr och den går att beställa i rostfritt till 07:an för 1700 kr. OBS! Bara ena sidan det finns ju 2 st rör! (Yamaha original pris) Dåligt att det inte håller längre. Kör helt original.
Jag kör ju också orginal, inte så vanligt att de gått sönder "enligt ÅF" jag köpte begagnade från en äldre rx1 maskin det skall visst passa men då måste man troligen förläng röret lite, en fläns per rör var skadad för mej så jag blev tvungen att byta bägge, kanske du känner någon som svetsar i titan då skulle det väl gå att byta din skadade fläns med en utav mina hela.

Ola
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag tror dom blir 2-1 senare på Apexen än på RX1an. Har nåt med varvtalet att göra då Apexen varvar lite mer...
 

Medelsvensson

Aktiv medlem
5 dec 2008
56
0
1
Boden
Hej ! Såga att det var snack om mattor och dyligt, har själv 345:a med 44 kammar,satte på NO-Slipp för det finns en tendens att mattan rappar...jag är hel nöjd, har dock fått byta slides en hel del...

Förövrigt funderar jag på att byta ljuddämpare till nått roligare...nån som har tipps om vad och hur..?...


MvH
Medelsvensson
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag bytte matta och förlängde förra veckan en ( 2006 ) RX-1 Warrior.
Passade även på att montera 9 kuggars NoSlip drivhjul.

Original matta : 3450 * 380 * 32 mm
Nya mattan : 3650 * 380 * 44 mm

Går som tåget nu. :)

Kanske även en nerdrevning på 2 kugg skall göras...
Vi får se.


Vad gör man åt den enorma slides nötningen ? :hmmmm2:

.
 
Last edited:

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
En nerdrevning eller ett variator kitt måste nog dit på min sedan jag satte dit 44mm matta. Den är ju växlad som en touring maskin nu och i lössnö vill den inte riktigt varva ut som den ska. Känns lite seg och det kännetecknar ju knappast motorn i apexen :)
 

the_doctor

Aktiv medlem
10 apr 2008
80
0
6
Luleå
Ingen som monterat 345*40,6*44?? Har satt en sådan matta och fölängt min nytro rtx!! Blev riktigt bra stor skillnad i lössnö.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Dreva ner min två kugg, går himla =) 40,6 mattan funkar på Apexen, dock så måste nån bultkapas efter vad jag har hört.
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Ang. trasiga flänsar Warrior.

Hade tidigare en 51mm matta, för att rymma den så har ÅF demonterat vissa skydd under tunneln, min teori är att det är mattan som slagit in i avgassystemet därför har rören vibrerat sönder. Nu sitter det en 44matta

Ola