Matta ocentrerad yamaha rx1

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Bytte slides på en kompis rx1, igår tog ur boggien och bytte slidsen. Sen när vi la på plats den så la vi boggien så mattan låg centrerad men sen när vi snurrade runt mattan hamnade den i samma ocentrerade läge som innan(1cm på ena sida 2.5 cm på andra). Är detta normalt att den ska vara så?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Förmodligen är mattan spänd lite snett. Om den är hårdare spänd på ex vänster sida så vill mattan dra till höger

Det vi misstänkte också. Vi prövade att spänna den jämnt men mattan förblev i samma ocentrerade läge när vi snurra mattan. När vi hade den jämnt spänd så överkugga mattan även.
Nån annan som har haft detta problem?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Vad händer om du spänner ojämt? Alltså spänn lite mer på exempelvis höger sida om du har mer mattutstick där? Jag mäter aldrig när jag spänner en matta. Grovmäter med ögat sen snurra mattan å finjusterar.
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Mer spänd på höger eller vänster sida påverkar inte alls hur mattan ligger den förblir på samma ställe. Kan detta ha nått med att högra bakre boggie staget är nyare och lite lösare än den andra?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Konstigt. Är det som styr linjeringen. Har du monoshock eller proaction? Jag har haft båda och aldrig nåt problem med linjering



Så här se boggien ut det staget som är inringat var den som blev böjd på kompisens. Han körde hem med den och det var då mattan for åt höger och samtliga kammar på höger sida flög även vändhjulen fick sig en smäll och fick bytas ut. Efter det har mattan hamnat snett och vill inte fara ur det läget. Kan det ha med nya staget att göra att mattan nu är ocentrerad?

(Obs inte boggien jag pratar om på bilden bara exempel bild)


Skickat från min iPhone med Tapatalk