matta till F7 ext 04a

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
Hej!

jag går i banorna om att byta bort mattan mot en med större kammar,

Som sagt det är en F7 EXT 04a, som jag förstått de så är den 365 lång med 34/35 i bredd å 1.25 i delning.

de ja inte fattar är de där med delningen, vist är de öppningen i mattan (fönstrena)?

går de att få tag i en matta till f7an med 44as kammar? går de in i tunneln med no slip hjul?

VAD sitter orginal på skotern?

ja vet att de vart många frågor men uppskattar svar. =)

Mvh//Robin
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
44:as kammar med 9-kuggars no-slip går in på f-håret men det går. Det är inte tunneln som blir problemet utan främre delen av boggien. 10-kugg hade tagit i där.
Delningen är avståndet mellan fönstren ja. Mät från främre kanten på ett fönster till nästa. Jag trodde för övrigt att mattan är 325 cm x 34 cm (ungefär) men kan förstås ha fel. Delningen är iallafall 2.52 cm.
Du kan ju tänka på att längden alltid är jämnt delbar med delningen. Längd / delningen blir ju antalet fönster i mattan. Och delningen x antalet fönster = mattans längd.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
längden är precis som k-len säger 365 cm , std kamhöjd är 32 mm , jag har std mattan med 9 kuggs nonslip (givetvis dubbad) , nonslip kuggarna tar i främre delen på skenorna så jag har fått såga i plastklossarna där ... jag har även en 2" matta den passade med 9 kuggars hjul i en snopro och ska då ochså passa på en EXTn , de den ska jag dock kapa ner till ca 35 mm ....
 
B

Biosteel

längden är precis som k-len säger 365 cm , std kamhöjd är 32 mm , jag har std mattan med 9 kuggs nonslip (givetvis dubbad) , nonslip kuggarna tar i främre delen på skenorna så jag har fått såga i plastklossarna där ... jag har även en 2" matta den passade med 9 kuggars hjul i en snopro och ska då ochså passa på en EXTn , de den ska jag dock kapa ner till ca 35 mm ....
då viker jag på mig. :beer:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
varför din kan ha sett längre ut kan ha göra med boggiet. Då M7an har mkt bättre attackvinel orginal, och mattan räcker då längre bakåt då den inte måste "klättra över" boggiet längst fram, som EXTn måste göra.

Lite som den här "ritningen", än fast jag har lika måna "streck" på båda (9 på längden, 3 på höjden), så sträcker ju sig den nedre längre bak... förstår du poängen? (ignorera punkterna, dessa är bara där för att fylla ut)

_________
l..............l
l..............l
l_________l

_________
\ ............\
.\ ............\
..\_________\
 
B

Biosteel

k-len: jo jag kom på det i efterhand. jag va för snabb för mig själv att svara och täntke bara rationellt när jag hade settt båda.
 

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
lättast att få tag på en med högre kammar är att köpa en standard 38 bred med valfri kamhöjd, som du sedan skär av till lämplig bredd.
Hur gör ni för att kapa av mattorn? finns de inte en massa risker med att man sabbar mattan iom att de kommer inte fukt å dyl?
 

boggy

Aktiv medlem
6 nov 2007
78
0
6
Exakt vad behöver man för att få på en 44 mm Matta på en F7 05?
Ska man byta drivhjulen? Vart köper man mattan från?

mvh.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Exakt vad behöver man för att få på en 44 mm Matta på en F7 05?
Ska man byta drivhjulen? Vart köper man mattan från?

mvh.
Du behöver en 44 mm matta :) Köp från ÅF, Duellssäljare eller liknande. Drivhjul behöver du inte byta, köp en matta med 2.52-delning bara.
 

boggy

Aktiv medlem
6 nov 2007
78
0
6
Tar inte kammarna i någonstans om man inte byter drivhjulen?
eller är det såpass med plats att det inte behövs?