Matta till Mach Z-99

syyd

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Måste byta den nu. Det är bara raden i mitten kvar med kammar! Dom har gått av på en vinter! Själva kammarna som är kvar, är inte slitna.

Jag åker 95% på sjön eftersom jag inte har tillgång till annat. Och här nere i södern är det sällan mer än 0-10cm snö på isen.
Är det därför kammarna har gett sig av?

Frågan är vad jag ska göra för att inte den nya mattan ska bli likadan.
Ska jag köpe en med mindre kamhöjd? Har 36mm nu.
Någon som här något att rek? Fabrikat? Kamhöjd mm? Dubb?

Är det farten som har ihjäl min matta?
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Låter minst sagt konstigt. Men, farten ska inte påverka då det gäller 36 mm kammar.. Kanske du rivit bort kammar när du kört på land och lite snö?

Kör du på runt 10 cm snö klarar du dig fint med ett par centimeters kammar och dubb, du får bra grepp på isen och då bör allt gå som smort. Skotern kommer också kännas rappare då du inte slirar lika lätt.

(Flytta upp i landet så du får köra någon annanstans än bara på sjöar ; )
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Farten har definitivt med tappade kammar att göra. När jag nån gång har hittat en "lös kam" :D så har den legat på en sjö... har även legat bakom kompisar ute på sjöar där det flugit kammar runt min hjälm. Och med en 36mm matta så blir ju kammarna tyngre på grund av storleken = lossnar lättare. Som skrevs ovan, köp en matta med mindre kammar, kanske 25mm. Dubbar du mattan kommer den att gå ganska mycket tyngre, och det blir farligt för ev. kompisar som åker bakom i höga farter...
 

syyd

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
matta

Jo jag tror nog att dubb och en 25mm matta skulle lösa problemen. Åtminstone till stor del.
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
åka fort=inte högkam...

värme dödar mattor.

åker du på is/lite snö så ska du INTE ha högkamsmatta(jag räknar 36mm som hög),skaffa 25:mm matta och ORDENTLIGT med dubb,mach z=145-150hk,då behöver du många-minst 96 i alla fall,helst mer för att dom inte ska gå av.

ett par isrivare skulle nog också hjälpa till för att rädda mattan.

skaffar du dubb så skulle nog ett par ordentliga styrstål också vara på sin plats.

själv har jag en srx 600,ett par ordentliga repor på tikkas speedrunbana i jokkmokk i 190 (på mätarn naturligtvis)gjorde att jag får byta matta i år,och jag har bara en 32:mm matta.

på min satt det en 32mm bombardier racingmatta,det kan vara mjukare gummiblandning i den-jag vet inte säkert,men det släppte i alla fall stora gummibitar ur mattan efter den högtidsstunden.
 

syyd

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
dubb

Tack för hjälpen. Har nu beställt en 25mm predator och 96st dubb. Hoppas det räcker en stund. Annars kan man ju komplettera.
Ska man lita på dubbmallarna som Studboy har? Någon som har en annan erfarenhet?
 

Olov Johansson

Välkänd medlem
31 dec 1999
158
0
6
40
Umeå
www.ninelives.se
Något som väldigt viktigt är att du tar reda på om du behöver dubbskydd för att kunna använda dubb.
Annars kan tunneln rivas sönder då mattan "flexar" uppåt.
Det går även att göra egna bara av slides.