Mattan blir slakare och slakare

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
när jag köpte skotern var mattan bra spänd. senare blev den dåligt spänd. Nu har jag behövt spänna mattan ett par gånger och jag har bara kvar,typ 3 cm att skruva in av spänningskruven. jag har skickat in frågor tidigare om att det låter som att mattan eller drev kuggar över men nu är jag ganska säker på att det är mattan för hela skotern vibrerar när jag gasar.
jag har en indy 500 sp efi -92

så vad kan det vara för fel???
 
T

Trioman

Kolla lagren på drivaxeln. Kan vara det som gör att skotern vibrerar.

 

Hasse1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Förmodligen är lagren på drivaxeln slut. Kör inte en meter till, förän du har kollat lagren. Du kann skada lagerhusfästena i skotern och då är det bara att skrota den.

 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
vad kostar det att lämna in ? vad koster det att göra själv? bör jag lämna in den?
om jag ska göra det själv kan jag få en kort beskrivning på hur man gör?
 

Hasse1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Lossa sträckningen på mattan så mycket som möjligt. Palla upp skotern så den står stadigt. Eller tippa den på sidan. Kän på drivaxeln genom att rycka den i sidled. Glappar det då, ja då är lagren paj.
Om du är händig kan du byta det själv, men det är bäst att lämna in den. Priset vet jag inte, men det är ju en snöskoter så förmodligen kan det bli dyrt.
 
B

Blast

Har du bytt matta på maskinen?
Om mattan vandrar för mycket så brukar mattskor lossna och då är mattan slut.
Du kan ju även kolla om man bryter på mattan längs med glidskenan så kan man kolla om det är någon stav som har gått av, kan ju va det också som gör att den är svårsträckt.
 

Cruisers

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
hade samma problem i vintras,då hade gummit lossnat där drivhjulen går i mattan i mellan kuggarna så att det samlades is å snö däremellan,du får skära lös dom lösa gummibitarna om det är det felet.
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
Mattan är ganska ny, den är fräch iaf.
jag undrar bara vad mattskor och stavar är?

tack för svaren
 

krister

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
mattskoningar är plåtbitarna som sitter fast i mattan där slidsen är och stavarna är pinnarna som går från sida till sida i mattan dom gör att mattan inte böjer sig så att säga. har du kollat remmen, det kan vara så enkelt som att den är skadad att det är därfär den börjar att skaka. lycka till.
 

krister

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
kolla även variatorerna och lagret bakom stora variarorn, den har säkert aldrig eller sällan fått fett pga att det är svåråtkommlig fett nippel den sitter på innsidan under luftburken har jag för mig.
 

Jonte

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
Ett hett tips är att kolla att mattan verkligen inte går snett på boggien. Om den gör det kan man få märkliga vibbar i chassiet. Den får ju inte heller ta i tunneln...