mattbredd+mattlängd i teorin

Kotte

Medlem
28 nov 2005
38
0
1
säg att man jämför en matta på 41x345cm mot en 38x365cm och räknar ut ytans storlek så får man ju mer matta i teorin på 41x345 men i praktiken vilken fungerar bättre?
 

@Skidoo

Aktiv medlem
15 jan 2012
70
0
6
Dalarna
I praktiken så borde 41*345 mattan ha bättre fäste, dels för att den har högre kammar & sen att vikten blir fördelad på en mindre yta, men den kanske inte är lika bekvämlig att köra på led som med 38*365 mattan.

Det är min teori iallafall.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Intressant fråga.
Har provat en matta med samma längd men 38cm resp 42cm bredd och det gjorde ganska stor skillnad i bärighet när så behövdes. Detta var på tiden när "fullblock" var högkammsmatta..
Dock var det dåligt att köra i ett spår av en 38cm med en 42cm. Väldigt lätt oroligt beteende.

Nu var ju din fråga om en bred och kort mot en smal och lång matta men liknande stor yta.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
själv tror jag att det är lite tvärs om, ju smalare matta ju bättre fäste eftersom du får mer tryck på en mindre yta= du trampar underlaget hårdare. är ju så med vinterdäck, ju smalare ju bättre fäste men sen är det ju mer som spelar roll
 

Emil N

Medlem
9 jan 2012
48
0
1
Arvidsjaur
Den smala mattan borde gå djupare och få mer fäste då snön blir mer packad. Yttrycket kan vara samma på en smal och lång matta som en bredare och kortare matta men kör man rakt fram så är det ju endast 38cm snö som blir utsatt istället för 41cm. Man kan säga att en mindre mängd snö blir packad flera gånger med den smala mattan. Eftersom den smala mattan sjunker ner mer i bakänden så får hela maskinen en vinkel att kämpa emot och det går åt mer bränsle än med en maskin med bredare matta så därför är den smala mattan sämre.

En annan fråga, vilken matta får bäst fäste? en med lång delning eller en med kort delning förutsatt samma kamhöjd.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Är ju svårt att säga vilken som har bäst fäste ( accelererar snabbast ). Men jag tror iallafall att ju större yta mattan har ju bättre tar du dig fram. Om man ska hålla på att tänka att man spinner ner sig till mer packad snö är ju bara långsökt och jävligt.

Yta ger såklart bättre bärighet, så tänker jag iallafall.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
själv tror jag att det är lite tvärs om, ju smalare matta ju bättre fäste eftersom du får mer tryck på en mindre yta= du trampar underlaget hårdare. är ju så med vinterdäck, ju smalare ju bättre fäste men sen är det ju mer som spelar roll
Ju smalare ju mer gräver det.
Är det 2m snö vill du inte gräva efter fäste direkt, utan du vill såklart att skotern ska flyta ovanpå. Därför har man istället fäste i höga kammar, så man har fäste på snön och slipper leta det nere i marken.

Men kollar man crossmaskinerna så har dem ju 35cm matta, just för att banorna ofta är moddiga så man vill att mattan ska gräva ner sig till hårdare backe och bättre fästa.

Rallybilar har smala isdäck jst för att det inte ska flyta ovanpå "moddet" utan komma ner på isen/marken där det finns fäste.