Mattbyte IQ Shift 600 -09

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Hej!
Tänkte ge mej på att byta till en 44as matta i dagarna på min IQ Shift 600 -09.
Skulle tacksamt ta emot en beskrivning om HUR man får ner drivaxeln utan att använda rondell och spett.:nerd:
Mvh Iggesota
 

metalmulisha

Aktiv medlem
12 jan 2010
66
0
6
Umeå
Öppna kedjehus locket ta kös dreven och kedjan. sen andra sidan tar du lös sekundär variatorn för bakom den sitter det några bultar som håller fasst drivaxeln , sen äre bara att lirka ut axeln :)
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
tack för svaret, men är jag tvingad at ta bort variatorn??? ser ut som att det ska gå att komma åt överfallet ändå.. :hmmmm2:
 

star

Välkänd medlem
5 feb 2007
292
1
16
Jäderfors
Bytte på en 08:a shift för någon vecka sen, du behöver inte ta bort sekundären. Är bara att ta bort hastighetsmätaranordningen och överfallet!
 

r8n

Aktiv medlem
16 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Det blir däremot mycket bökigare när man monterat no-slip hjul och ska tillbaka med drivaxeln. Då måste man sätta in den ifrån andra hållet. Men det är en annan historia... :p
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Mattan har kommit.. dags att utse ett offer som får hantlanga/rådgiva vid montering.. Inga sista ord innan släggan åker fram ??
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
sista ord:
Låt det ta den tid det tar, kolla noga när du demonterar hur allt sitter så att det blir rätt när det sätts tillbaka, kolla så du verkligen sätter mattan åt rätt håll :)

Och det är lite lättare om du tar bort sekundären, bort med rem, 1bult och en krysskil, tar max en minut att ta bort så lätt värt besväret :)
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Jaha, då var det gjort.. Gjorde som sista talare sa, "låt det ta tid". Och tid tog det, ca 6 timmar, men det gick bra, inga grejjer som stulade mer än att man fick springa runt å leta verktyg i den lånade verkstaden.. men hur var det, krysskilen på sekundären, satt jag tillbaks den?? hmm
Tack för en bra beskrivning alla !!
Mvh
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
sista ord:
Låt det ta den tid det tar, kolla noga när du demonterar hur allt sitter så att det blir rätt när det sätts tillbaka, kolla så du verkligen sätter mattan åt rätt håll :)

Och det är lite lättare om du tar bort sekundären, bort med rem, 1bult och en krysskil, tar max en minut att ta bort så lätt värt besväret :)
Vad jag minns så var det väl splines på variator-axeln och inte krysskil?? kanske skiljer sej från en RR och Shift? säg att jag har rätt så jag slipper riva igen :huh: