Mattbyte ski-doo skandic -82 lite tipps tack!

Kabbe

Medlem
12 dec 2012
9
0
1
gävleborg
Hej mitt första inlägg här.

Jag har en gammal skandic som jag tänker fixa till.
Det första blir att få på en bättre matta.
Har fått tag på en fin 365x38 med 32mm kammar. 2.52 delning.
Jag behöver så klart byta drivhjul och det är kring det jag har en fråga.
För att få platts i tunneln så bör det vara 7 tands hjul orginalet är ca 150mm och ett 7t är väl runt 140mm. Blir lite nerdrevat men det gör mig inget. Ser ut att behöva den extra plattsen i tunneln.
Nu till frågan var hittar jag 2,52" 7t innerdrivhjul för 1 1/8"(ca28,7mm) sexkantig drivaxel?

Tacksam för hjälp!
/K
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun

mr-norberg

Välkänd medlem
29 nov 2011
438
0
16
Se hos Rinab, såg att de har 7 tandade men vet inte om det var 2,52" delning, det var Kimpex hjul i alla fall.
http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Ski-Doo/Boggie/Boggie---drivhjul

Om inte annat kolla hos Duells, där fanns det också 7 tandade hjul.
http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=4250#params:nid=326009&p=1&t=Overview
Kan bli lite sökande om du ska ha "slip on and go", kan få räkna med lite trixande och eventuellt lite modefierande.
man ska inte handla hos rinab!!
Kolla hos skoterdelen istället :)
De kan det här med service.
Rinab är den mest otrevligaste firma som finns.....
 

Kabbe

Medlem
12 dec 2012
9
0
1
gävleborg
Jag har kollat både RINAB och Skoterdelen. Jag hittar inga drivhjul för innerdrift som är för 1 1/8" sexkant axel. Eller är jag kass att leta.
Och vad gör man om det inte finns? Fräser man ner axeln till närmsta mått under. Eller hur löser man det?
/K
 

J.Lindbom

Medlem
17 nov 2012
22
0
1
sundsvall
jag fräste ner min axel till 1". gjorde exakt samma sak som du ska göra på din skandic. fick även flytta in dom inre boggiehjulen .
 

Kabbe

Medlem
12 dec 2012
9
0
1
gävleborg
Detta projekt är färdigt. Tänkte berätta lite hur det gick till.
Matta 365x38 med typ 34mm kammar.2,52" delning. Från en polaris switchback.
7 tands innerdrivhjul till någon arctic.

Då drivaxeln på en gammal skandic är 1.1/8" ca 28,6mm blir det lite problem. Det finns inner 7-tands drivhjul för 1" (25,4) drivaxel och för 1,1/4 (ca31mm). Man finns inte platts för en 32+ kamms matta I tunneln med 8-tands drivhjul.

Jag löste detta med 7-tands drivhjul för 1" axel. Svarvade ett litet skärverktyg av en hydraulkoppling som var sexkantig och 27mm utvändigt. Jag pressade sedan mitt "specialverktyg" genom drivhjulen. Verktyget skar bort material så hålet i hjulen blev 27mm istället för ca25.
Sedan var det bara att pressa på hjulen på min 28,6mm drivaxel.

Boggiepaketet flyttade jag bak 70mm i chassiet. Det blev precis lagomt att flytta det främre fästets förstärkningsplåtar så att de främre hålen hamnade där de bakre tidigare suttit. Sedan borrade jag bara nya hål för de bakre poppnitarna i det fästet.
De bakre boggiefästerna borrade jag lös märkte vart dom suttit, flyttade 70 mm bakåt, borade och nitade.

För att få lite mer frigång mellen matta och tunnel så flyttade jag ned axlarna med bärhjul ca 25mm.

Sedan var det väl bara att skruva ihop och ut och provköra. Riktigt bra blev det iaf!