Mattspänning Nytro Mcx 270

kimolsson

Aktiv medlem
23 jan 2011
67
1
6
älvsbyn
Vad brukar man ha för mattspänning på en maskin med såpass mycket effekt? Jag har alltid tidigare kört med ganska lös spänd matta ca 4cm spel mellan slides och matta. Har effekten nån betydelse eller är det fortfarande löst spänd som gäller?
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Du skriver inte om det är en rtx, xtx, mtx, men mattan bör definitivt vara rätt så hårt spänd, speciellt på en mtx då den har längre matta och oftare körs i lössnö.
För länge sedan innan jag började med turbo så körde jag också med lös mattspänning, tyckte att det rullade lättare och var snällare mot lager i vändhjulen och drivaxeln.
Men med +270hk och körning i lössnö så blir det väldigt mycket ballong effekt av mattan och det är väldigt lätt att framänden på glidskenorna spetsar mattan, så numera kör jag med rätt hård mattspänning och alltid med anti-stab hjul.

Sent from my Sanwa M12
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Följ Yamahas rekomendation, då är du väldigt nära, skulle tippa att jag har snäppet hårdare bara.
Jag har aldrig mätt slacket, jag spänner och trycker ner med handen för att känna hur spänd mattan är och justerar tills jag får "rätt".

Sent from my Sanwa M12
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Du skall dra ned botten på mattan med 10 kg kraft. Mät då avståndet mellan insidan av mattan till undersidan av slidsen. På en MTX skall det måttet vara 30-35 mm.
 

kimolsson

Aktiv medlem
23 jan 2011
67
1
6
älvsbyn
okej, alltså som en pianosträng :D Körde efter boken tidigare när jag nyköpt skotern. Tyckte bara den verkade så enormt spänd då. Mattan gick riktigt tungt att dra runt för hand, så jag slackade rejält...