Max höjd på höjare till Viper ?

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Hej,

Som rubriken låter vilken max höjd på styrhöjaren kan man ha innan man måste byta längd på bromsslangen. Någon som har koll på detta?

Mvh Korpen
 

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
ok, tänkte ha minst ha 4 tum på min. Upptäckte att det är 2 st wiren upp till gashandtaget, en gas och en oljewire. Finns det förlängare till oljewiren? Tror inte den räcker som sitter där nu. Kan man använda gasvajer förlängare till oljevajern?
 
Last edited:

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
ja det kan du men den blir ganska tunggasad... sen så kunde jag bara höja 2'' med org bromsslangen och org vajrarna
 

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
ja det kan du men den blir ganska tunggasad... sen så kunde jag bara höja 2'' med org bromsslangen och org vajrarna
Ok, får träna upp tummen då. :) Har beställt kabelförlängare och bromsslang nu. Nu är det bara och välja höjare, 4 tum eller 6 tum. Nån med erfarenhet som kan uttala sig ?
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
jag körde med 2'' fast blockhöjjare och en 4'' justerbar och ett styre som höjde ca 10 cm... vart klockrent för mig men då hade jag höjt dynan med ca 5 cm också vilket är att rekommendera om man någon gång ska sitta
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
Jag kör 130mm pivothöjjare med orginalstyre, är 187 lång och det är väl dugligt iaf går att både sitta å stå
 

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Jag kör 130mm pivothöjjare med orginalstyre, är 187 lång och det är väl dugligt iaf går att både sitta å stå
Hej,

Vad har du för höjare "märke" och vart har du inhandlat den?
Är tacksam för lite tips om olika höjare.
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
tog och tillverkade mig en egen, billigast så när man kunde göra en gratis ;)

Finns en på blocket som gör vilken längd du vill för lämplig peng. skulle jag köpa en höjjare skulle det nog bli en RSI pga deras insatser som gör att du kan köra med fatbar eller vanligt styre med samma höjare plus att dom kostar kring 800. peperformance och rinab vet jag har dom iaf
 

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Har kollat runt lite på olika höjare. Hitta en som man kan snabb justera utan verktyg, från 14 cm till 21 cm på BilletX. Kostar 1495kr inkl frakt. Med tanke på den sitt sittställning man har på viper så kan man justera ner och upp beroende på körning. Vet inte om 6 tum är för högt i sittande position. Nån som vet?
 

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Surfade runt lite och hitta denna sajt www.firstplaceparts.com riktigt bra sida. Bra priser på höjare och dylikt. Hittade oxå boss dynor till viper där man kund välja färg på den, snyggt som tusan. Funderar att inhandla en boss dyna 543 dollares inte så blodigt. Då kommer man upp lite i sittande position. Är det någon som har handlat från dem?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag har handlat bossdyna av firstplaceparts. Du kan antingen gå via deras sida direkt eller via ebay. Jag gick via ebay och betalade med paypal (kändes bäst så). Efter ca 3 veckor var dynan hemma.

Du kommer att åka på tull & moms, paketet är stoort. Men det är ändå värt det, du får körställning som på en modern skoter. :)

Jag kör på min mm700 med bossdyna och höjare på ca 2" (minns inte exakt). Helt ok, och precis så bromsslangen räcker till.
 

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Jag har handlat bossdyna av firstplaceparts. Du kan antingen gå via deras sida direkt eller via ebay. Jag gick via ebay och betalade med paypal (kändes bäst så). Efter ca 3 veckor var dynan hemma.

Du kommer att åka på tull & moms, paketet är stoort. Men det är ändå värt det, du får körställning som på en modern skoter. :)

Jag kör på min mm700 med bossdyna och höjare på ca 2" (minns inte exakt). Helt ok, och precis så bromsslangen räcker till.
Halloj,
Tack för infon.
Surt det där med tull&moms. Hur mycket vart det? Typ 28% till totalt eller?
Kommer du ihåg hur mycket du betala ifrakt?
Jag kollade på firstplaceparts, typ 99dollares (ca 700kr)då var det dyna plus styrhöjare. Är det dyrt? Har inge koll på fraktpriser från USA.
 

Korpen

Välkänd medlem
14 dec 2006
340
0
16
Dalarna
Halloj,

Nu har jag monterat styrhöjare med pivotadapter på min viper, totalt 6 tum ! Vart kalas bra !

Nu kan man stå raklång fiii fan vilken skillnad...

Gjorde en prov beställning från firstplaceparts på en Powermadd pivotadapter + höjare, tog 2 veckor för leverans. Slutsumma 1178kr med frakt,tull & moms vet ej om de va billigt har ej sett modellen här i Svergie och kan jämnföra med. Nästa blir nog att beställa nya versionen av boss dynan med matchande färg...skit snyggt.
 

viper-03

Aktiv medlem
4 jan 2011
89
0
6
Luleå
ja det kan du men den blir ganska tunggasad... sen så kunde jag bara höja 2'' med org bromsslangen och org vajrarna
På min viper fick jag på först en 2" + 1" =3" + att jag har typ 3-4 brickor... det jag behövde göra var att dra om bromsslangen på ett lite närmare sätt, men gasen mm räckte...:eek:hwell:
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
Har nya dynan på ingång jag med, dock den svarta. Hoppas den är så fruktansvärt bra som det verkar :)
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Halloj,

Nu har jag monterat styrhöjare med pivotadapter på min viper, totalt 6 tum ! Vart kalas bra !

Nu kan man stå raklång fiii fan vilken skillnad...

Gjorde en prov beställning från firstplaceparts på en Powermadd pivotadapter + höjare, tog 2 veckor för leverans. Slutsumma 1178kr med frakt,tull & moms vet ej om de va billigt har ej sett modellen här i Svergie och kan jämnföra med. Nästa blir nog att beställa nya versionen av boss dynan med matchande färg...skit snyggt.
Har du någon bild på spektaklet?