Maximera kamhöjd

YamahaSRV

Välkänd medlem
1 jan 2000
236
0
16
Arvidsjaur Sverige
Håller helt med dig.. dom flesta i sverige har väl dom har ##### 51 mm kammare.. bara för att klättra eller???.. och dom som sladdar blir juh less till slut och slutar väl sladda eftersom 51 mm kommer och förstör allt...
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Börjar en så kommer det att bli så atomatiskt på grund av alla små gupp som bara blir större och större.
Finns det ett litet gupp och du kommer med jämn gas så lättar du lite och spinner till och det blev en lite större puckel sen kommer nästa och nästa sen blev det ett jättegupp.
 

Reaper

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
Outlands S
Kan bara säga en sak lederna var lika gropig innan hk mattorna (kan ju bero på underlaget ocksså eller?) kolla inn en vanlig svensk norrlandsväg är det tracktorernas fel att dom är som dom är eller? för det är vell det enda med "paddeldäck" som går på dom?
 

Carl

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
det enda jag ville säga med mitt inlägg om pulkorna är att det nog inte beror på varken motor , person som kör skotern, mattor eller fan och hans moster! Min teori är att det helt enkelt beror på antalet passerande snöskotrar. Självklart kan man förstöra en led totalt om man vill och ORKAR i synnerhet om man skruvar bort stötdämparna i boggin och hoppar omkring lite
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Ni med era förbannade 51 mm. mattor.
Fanns det 110 mm så skulle ni väl säga att ni var tvugna att ha det också.
Man spyr snart av allt förbannat snack om hästkrafter,kubik & kamhöjd.
Om ni som gapar så inåt helvete om allt detta kunde börja tävla istället,så får man se vem som snackat mest.Bara att läsa resultatlistorna.


Viper HELT ORGINAL !!!!
 
L

Lynx robban

De verkar som att de e lika bra att alla byter matta till asfalts racing matta..för då blir de ju inga högar..eller? :eek:)
de e bara att inse att det inte spelar så stor roll vad man har för matta utan att det är mest gastummen som avgör..

men va fan gör det med lite gupp och gropar efter leden?? de blir ju mer intressant då..!
men de va ju bara min åsikt..
 
T

Tjoho

Jag håller med Larsson här, och dessutom hur ofta är ni ute ock klättrar up för ravin väggar? Undrar bara man lär ju inte behöva en 51 mm matta inte i sverige i alla fall och dessutom borde de dra tammefan minst 4 liter milen med sånna monster mattor
 
T

tjorven

vilket ##### gnäll!!!
att köra skoter är helt frivilligt, är då leden gropig och stygg. låt då förböveln bli att åka om det är så besväligt.
har hållt på med ledunderhåll i snart 10 år och min uppfattning är att det är inte klättermaskiner som är det stora problemet utan den ökande skotertrafiken på våra leder.
snö är ett formbart matrial som är relativt lätt att få slätt, men densiteten och tjokleken på snölagret varierar på leden.
tex sladden fyller igen en grop sen när det passerar skotrar över den gropen packas snön ihop och en grop bildas, denna grop gör så att skotern guppar till och gravitetskraften drar skoter ner mot snön efter gropen och en ny grop bildas + att mattan på ett band gående fordon puttar upp en liten del snö ur gropen när man kör över den oavsett om det är en lång, kort, bred matta.
ta tex en norrländsk skogsbilsväg under tjäl lossning, den tål att 1 timmerbil kör på den varje dag men kommer det en hel grupp lastbilar och kör bara en dag så kan du vara säker på att vägen har blivet vågig å stygg på dom delar som har en annan densitet (mjukare partier) i vägbanan p.g.a den höga belastningen, och fortsäter gruppen med lasbilar att köra så har dom tillslut havererat hela vägen p.g.a den höga punktbelastning som blir då lastbilen guppar upp och ner.






 

Carl

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
äntligen ngn som fattat enkla fysikaliska lagar(tjorven)...Om man drar omkring en tvåtons snotric utan vare sig motor eller matta så blir det gropar i alla fall:)
 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
Kan väl tillägga att trots att många klubbar lägger ner mycket tid på att sladda lederna så är det väldigt få leder som är i det skick och håller den bredd som den borde. Vet inte vad det beror på men för att få fart på skoterturism i sverige så borde staten gå in och ersätta markägare som släpper till mark för skoterleder. Då skulle det gå att ha 4 meter breda och relativt raka och släta leder. Alla skulle vinna på det, lättare att underhålla, säkrare leder att åka på, turismen skulle kunna börja fungera genom att det går och åka skoter till och från målet istället för att dra skotern dit. Dessutom så kommer lederna hålla bättre när det inte finns kurvor som folk spinner igenom i samma utsträckning som idag.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Det ligger mycket i det du säger, men istället för att staten hjälper till med att göra lederna säkrare så hackar dom och trackar oss skoteråkare med olika föslag på hur man ska göra det ännu jävligare att kunna ta en tur med skotern.
Nää ett lätt sätt att få slut på detta är att skuta alla skoteråkare så är problemet löst.