Vad det gäller förgasarbestykningen så kan man göra på två sätt:
1/ Som 99% av handlarna.
Låta kunden köra på orginalbestykningen, möjligtvis kan dom byta huvudmunstycket enligt tabellen på luftburken på 25mila servicen. Sen att skotern drar för mycket bensin och går orent det bryr dom sig inte i.
Väldigt få handlare justerar nålen och lågfartsmunstycket. Och jag förstår dom, för att genom att göra så har dom ryggen fri. Skulle skotern skära under garantitiden så står tillverkaren för kalaset och handlaren slipper ta ansvar. Dom har också ryktet att tänka på, skulle handlaren bestycka ner med sin "egna" bestyckning och skotern skulle skära så skulle ryktet gå snabbt.
2/ Mitt sätt.
Testa, testa och åter testa.
Kolla avgastempen, stiften och spolbilden på kolvarna. Hur går den på lågfart, mellanregistret, högfart?
Testa, testa, testa.
På just 800 så kom den alldeles för fett bestyckad.
Jag hade:
410mj
Nålen på 3dje
35 lågfart, 40 ibland för att få lite bättre gassvar.
Med det körde jag över 800mil, höjd 250-1400m, temp -35 till plusgrader.
Inga problem alls.
Så jag tror din bestyckning är perfekt, så njut av din skoter och låt dom andra vara avundsjuk på din bränsleförbrukning och snacka hur mycket dom vill
Vad det gäller variatorbestycknig så funkar BM kittet till ZR 800 -01 bra, har själv testat det. Skulle vara kul att få höra hur MYCKET erfarenhet din handlare har med det kittet på en mc.
Nu är det ju så att även ett kitt kan förbättras efter vilket körsätt man har och vilket före som är.
Jag har testat oräkneliga olika bestyckningar, tror jag har skrivet lite om det förut till dig. Men vill du ha ett färdigt kit, som du frågade efter, så är kittet till zr fullgott.
Problemet att den drar in snö genom luftintagen känner jag alltför väl igen. För det första så ska man se till att filtren sitter fast på rätt ställe, dom sitter med små karborreband. Jag limmade på ännu mer kardborreband "runt om" för att filtren skulle sitta stadigt.
Jag spände även en nylonstrumpa över hålen som luftburken sitter på, lyft av luftburken så ser du vad jag menar.
Det vart betydligt bättre men inte superbra.
Så tills den här säsongen så tog jag bort burken helt och kör nu med lösa filter direkt på förgasarna.
Såg att du har skickat ett privatmeddelande till mig om flera tips till din maskin, jag ska svara och skriva allt jag har gjort, men det är lite svårt att veta vad som passar dig, körsätt, före och behov.