Meddelande från fjällsäkerhetsrådet!

Vilket förtroende har du för fjällsäkerhetsrådet utifrån senaste pressmeddelandet?

  • Inget alls, allt är bara svammel och hörsägen som vanligt!

    Röster: 163 94,2%
  • Eftersom Snofed är med så är det nog vetenskapligt underbyggt!

    Röster: 6 3,5%
  • Det här är folk som vet vad de talar om!

    Röster: 4 2,3%

  • Totalt antal som röstat
    173

j0han

Ny medlem
11 jan 2007
2
0
1
Man kan ju undra vilken planet han kommer från?
För det första: Man köper väl inte en skoter med massa effekt och +50mm kammar för att köra på barmark? Det sista jag vill ha kontakt med när jag kör (förutom träd) är just barmark. Och lederna undviker man i största möjliga mån.
För det andra: Folk körde uppför branter förr i tiden också, skillnaden är att nu tar man sig upp, förut rullade man ner.
För det tredje: Min 140hk skoter med sin 153" långa matta/57mm kammar går förmodligen långsammare än morfars Viking!

Nä, ska man förbjuda något så bör man förbjuda inkompetens, så kanske vi slipper såna här pinsamma förslag i framtiden.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Problemet är alla förbannade idioter som prompt måste ddra iväg med full sula varje gång de stannat till på leden... Vansinnigt irriterande...

Visst har jag resurserna att skotta om jag vill men jag har bättre saker för mig.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
När herr bingman sa vad han tyckte på skoterriksdagen så vad jag minns höll alla från snofeds styrelse tyst och bara nickade....
Jag noterade också det. Men ingen bland åhörarna ute i salen kom inte heller med några motfrågor (inkl. mig) men det var ju ett ganska så pressat schema.

Har mailat Snofed och frågat vad dom ställer sig i denna fråga men ej fått svar...
Bra att även du/eran klubb håller kansliet och styrelsen varma.
Även vi från A-jaur SSF har skickat in ett ganska så lååångt brev efter skoterriksdagen, med en massa olika synpunkter om Snofed och dess arbete.

Bland annat anser vi att man från Snofed måste förtydliga (Offentlgt) vart man står i dom olika skoterfrågor som rör Buller, Högkammattor och Effekt !
Allra helst med bakgrund av Hr. Bingmans anförande på skoterriksdagen.
Vi har fått svar från Björn Pettersson att man ska ta upp detta i styrelsen.
Vi har dock ännu inte sett/hört något resultat om detta från Snofeds kansli/styrelse.

Stig Larsson
Ordf. ASSF
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jo du har rätt i att man kan vara med utan att tycka som dom gör.. Men i detta exemplet så gäller det ju skoteråkning och eftersom "hela sveriges" skoterägare genom snofed står som medlemmar i rådet så skulle jag som politiker och skoterhatare ta detta som om att alla skoteråkare håller med...
Inte om man reserverar sig mot att ett pressmedelande av detta slag går ut. Eller att man själv kommer med ett eget pressmedelande att man tar avstånd från detta pressmedelande.
Finns ju även en möjlighet att man med "Tyst diplomatik" bearbetar politiker och makthavare, om vart man står i dessa frågor. Det sistnämnda är ,tycker jag, ingen bra väg i denna fråga.

Stig Larsson
Ordf. ASSF
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Ja så länge inte SNOFED vågar stå för vad dom tycker o tänker (om de nu inte håller med om detta) så är det ju helt onödigt att ha en sådan organisation som ska representera skoeråkare. Att inte säga något för att hålla sig sams med resten av fjällsäkerhetsrådet och andra renodlade trädkramare ökar ju inte direkt förtroendet hos de som de representerar.. (OSS!) Inte tror jag att i stort sett någon åkare kan till fullo hålla med om detta. Möjligt att någon kan förstå tänket vilket jag också gör men att inte kunna ha några som helst synpunkter när Bingman gör ett sånt uttalande tycker jag är lamt. Har dom inte kunskapen om hur det fungerar med mattor och motorer och tror benhårt på att allt detta buskörande sitter i skotern så är det skrämmande.. Då kan dom lägga ner enligt min mening. Ska jag vara ärlig så är det inte första gpngen som SOFED missbrukar sitt förtroende så jag tycker att iaf ett val av nya medlemmar skulle vara på sin plats.
 
Last edited:

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Inget svar än...

Det vore kanske lägligt av snofed att agera på något sätt, om dom nu inte håller med om det som står i pressmeddelandet. Annars är det väl bara att vänta och se om det blir någon "sak" av det hela.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Min bil går ca 230 kmh och kan göra fula svartsträck på gatan samt att ibland så överskrider jag fartbegränsningarna.
Har även hört talas om motorcyklar av alla dess slag som framförs på gata samt i terräng.
förbjud allt!!
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
bra skrivet GLS.
snofed verkar ju helt ha glömt bort varför de finns

Fjällsäkerhetsrådet är av allt att dömma intresseföreningen för skoterns avskaffande,nästa fråga jag ställer mig är vad anser branchen skoterhandlare/tillbehör ,turism etc om detta svammel ,det är ju faktiskt en näring som försörjer mäniskor i avkrokar som annars inte skulle kunna existera .
kanske dags att myndigheterna börjar fundera på kosekvenserna av hur man agerar
de kan för min del förbjuda hk mattor osv det kommer jag att skita fullständigt i och säkerligen många med mej och jag betvivlar att det var anarki de ville uppnå ,men de kanske ska lägga alla polisiära resurser på att jaga skoter åkare.

det blir helt galet när självutnämda sakkunniga berättar hur det liggertill
och det är helt uppenbart att de inte har en aning om vad de pratar om.
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
"Fjällsäkerhetsrådets slutsats är att racerskotrarna varken behövs för allmänhetens skoterkörning eller den vanliga yrkesmässiga trafiken. Om någon grupp behöver sådana skotrar i jobbet kan det lösas med dispenser, anser rådet."

Jadå kan dom ju lika gärna förbjuda sportbilar ochså som någon annan person även påpekade. Dom lär ju inte heller behövas för allmänhetskörning eller den vanliga yrkesmässiga trafiken eftersom dom går över 110km/h

" Det blir även markskador när drivmattan vid kraftig acceleration får kontakt med barmarkstäcket. De körs också över delvis öppet vatten."

för att det ska bli några märkvärdiga markskador av drivmattan så kan inte backen tjälat? och vem åker skoter när det inte backen har frysit på och snönlagt sig? Om en skotermatta gör markskador vad gör inte då en skogstraktor? Där en skogstraktor har tagit sig fram så rättar ju inte marken till sig under sommarn precis, som den gör om man åkt skoter.

Man kan lika gärna åka på vatten med en yamaha ex440 -88 med 50hk och 19mm matta som en yamaha Srx 01 med 145hk och 38mm Hk matta.
vad gör det om man nu åker på vattnet? Avgaserna och olja å fett från boggien kommer ner i vattnet, Ja visst men det gör det sen när snön/isen smällter oxå.

"Racerskotrarna har starka motorer och drivs av så kallade högkamsmattor"

"- Racerskotrarna lockar till hastigheter långt över det tillåtna och det är stor fara för såväl förarna som andra trafikanter, säger Ingvar Bingman"

"Det finns inget behov av så kallade racerskotrar för allmän eller yrkesmässig snöskoterkörning i fjällen."

Vad menar dom med "Racerskotrarna"? Vad är kännetecken för en racerskoter? Hk matta och starka motorer? Nya Yamaha Rs viking har starka 4takts motorer och ca:30mm kammar är det då en racerskoter? bara för att det går att göra "gupp" /"gropar" i leden med den pga av mattspinn?

Det är sånna frågor man tänker på när man läser sånt här. Det är så man börjar undra om det är nå 3åringar som sitter och kommer på idéerna som dom skriver. Kan dom inte tänka nånting själv? ja förstår tamejfan inte varför alla människor utom skoter ägare ska vara emot skotrar.
Blir så irreterad.:mad:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Pressmeddelande
2007-01-29
Fjällsäkerhetsrådet:

Racerskotrar - farliga och onödiga i fjällen

Det finns inget behov av så kallade racerskotrar för allmän eller yrkesmässig snöskoterkörning i fjällen. De bör hänvisas till racerbanor eller särskilda områden, på samma sätt som tävlingsbilar är förbjudna på allmänna vägar. Det skriver Fjällsäkerhetsrådet till regeringen.

Fjällsäkerhetsrådet är en samarbetsorganisation för 18 myndigheter och orga*nisationer, däribland Rikspolisstyrelsen, Naturvårdsverket och Snöskoterägarnas Riksorganisation..
Efter att ha pratat med lite olika människor runt om i Norrbotten som ingår i dom lokala Fjällräddningsorganisationerna, Poliser mm. så verkar det som Hr. Bingman har skrivit detta brev helt själv, utan att ha rådfrågat folk ute på fältet. För ingen av dessa verkar känna igen dom beskrivningar han återger.

- Vi har alla med stigande oro följt den tekniska utvecklingen av snöskotrar som säljs och används för allmän skotertrafik i svensk terräng. Ansvariga myndig*heter måste nu agera och sätta regler för vilken motorstyrka och vilka drivmattor som kan tillåtas i gemensam terräng, säger Ingvar Bingman, ordförande i Fjällsäkerhetsrådet.


Racerskotrarna har starka motorer och drivs av så kallade högkamsmattor..
Därför kan de ta sig fram i områden som tidigare inte var möjliga att färdas i. Polis och naturbevakare har sett skoterspår i branta fjällsluttningar och högalpin terräng där det är uppenbara olycksrisker och risk för att utlösa laviner. Ett antal olyckor och incidenter har inträffat.
Det har i alla tider varit möjligt att köra uppefter fjällsidorna, ta fram 20-30 år gamla tidningar från påsktider då, så hittar man samma slags dravel som idag.
Det är väl inte direkt skoteråkarna som är överrepresenterade i lavinolyckorna i dom svenska fjällen, känns som att Hr. Bingman skjuter sig själv i foten när han visar "Omtanke" om vi skoteråkare. Vore det inte på plats att förbjuda stighudar också så att skidåkning uppefter fjllsidorna försvåras, med tanke på alla lavinolyckor med skidåkare inblandade?

- Racerskotrarna lockar till hastigheter långt över det tillåtna och det är stor fara för såväl förarna som andra trafikanter, säger Ingvar Bingman .
Det behövs inga "Racerskotrar" för att på ett snötäckt fjäll en vacker vårdag komma upp i farter som med råge överstiger 70km/h.
Det räcker med en gammal bredbandare från tidigt 90-tal.

Snöskoterleder körs sönder och farliga gupp bildas i spåren när racerskotern accelererar. Det ökar olycksrisken för vanliga skoteråkare. Det blir även markskador när drivmattan vid kraftig acceleration får kontakt med barmarkstäcket. De körs också över delvis öppet vatten..
Vore intressant att studera dom markskador som skotermattorna sägs förorsaka. Kan det inte vara så att Hr. Bingman studerat markskador efter vandringslederna och trott att det är från skotrar som kört där på vintern ? Börja med att förbjuda barmarksaktiviterna först, om man är ute efter att minska markskadorna.

Fjällsäkerhetsrådets slutsats är att racerskotrarna varken behövs för allmänhetens skoterkörning eller den vanliga yrkesmässiga trafiken. Om någon grupp behöver sådana skotrar i jobbet kan det lösas med dispenser, anser rådet...
Det finns så mycket annat onödigt som också borde förbjudas i såfall.
För det måste väl vara onödigt att annlägga en massa vandringsleder i fjällterräng, som gör att naturen slits så att djupa "Sår" bildas i den känsliga markvegitationen.
Det måste ju också vara mycket onödigt att ha en massa vandrare och skidåkare lössläppta i fjällterrängen, då dessa ganska så ofta blir föremål för eftersök av fjällräddningen. Så med omtanke om dessa individer som inte vet att säkraste platsen för dom är hemma på kökssoffan, så förbjud även dom att besöka våra svenska fjäll.


Fakta: Fjällsäkerhetsrådet består av representanter för Försvarsmakten, Lantmäteriverket, Naturvårdsverket, Rikspolisstyrelsen, SMHI, länsstyrelserna i fjällänen, Civila Fjällräddarna, Friluftsfrämjandet, SLAO, Skidsäkerhetsrådet, SNOFED (Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation), Svenska Turistföreningen, Svenska Samernas Riksförbund, Svenska Bergsguideorganisationen och Svenska Klätterförbundet...
Vore intressant att veta hur många av dessa organisationer som står bakom detta uttalande.

Fjällsäkerhetsrådets kansli finns vid Naturvårdsverket.
Det säger väl allt om hur detta flummiga och ogenomtänkta uttalande tillkommit.
 
Senast redigerad av en moderator:

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
vilket ***** svammel... hur man man tillåta sportbilar som Koenigsegg som någon nämde, går runt 400 kmh, hur kan man tillåta privatpersoner köra sådana på allmäna vägar när proffitionella racerförare knappt kan kontrollera de? Vissa kanske kommer ihåg olyckan som hände i höstas i sthlm. chansen att man skadar någon annan är väll större när man kör bil än skoter?! och bingman menar att skotrar går för fort...nä fy fan nu får dom ge sig!
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Faktum är.......handen på hjärtat......att det generellt körs för fort och vårdslöst på lederna överallt i Sverige. Missförstå mig rätt, jag gillar också att gasa på rejält ibland och älskar friåkning utanför lederna. Vi måste vara rädda om detta!!! Jag är själv aktiv inom ideellt skoterföreningsliv (kassör Hedevikens SSK, SVEMO-klubb å int' nå anne' ;-). Min erfarenhet från Härjedalen, ffa under vinterlov med mycket turister i farten, är att det gasas duktigt utefter lederna. Ffa runt ställen där det rör sig mycket skidturister dessvärre. Oftast tillresande skoterentusiaster från snöfattigare områden eller länder med förbud (grannarna i väst) som har lite "yster vårbeteskalv beteende" i gastummen. Vi ortsbor vet oftast bättre var man kan gasa på och leka utan att det stör. Denna information kanske vi skulle dela med oss av bättre. Vi MÅSTE helt enkelt skärpa oss där skoteråkningen uppenbart krockar med annan turism.....annars kommer det snart restriktioner som ett brev på posten. I Härjedalen vet jag bla att det glunkas om förbudsområde i Lofsdalen liknande det i Funäs.....just pga att skotersituationen på senaste år fullständigt exploderat där......folk kör bokstavligen som galningar i och runt byn.

Det är dock inte alls skotrarnas fel.....enbart attityden hos förarna!!! Många av inläggen ovan tycker jag "blundar" lite för det faktum hur det faktiskt körs därute. Vi måste kunna sätta oss lite i "förbudsivrarnas" sits och mötas halvvägs.....annars går vi nog en dyster framtid till mötes. Inlägg MÅSTE bemötas sakligt, sansat och fullständigt korrekt. Även om man är engegerad får man INTE förfalla till ironiseringar och "vi vet minsann bäst beteende".....då biter vi oss själva i svansen.

Med förhoppning om en sansad debatt och en sansad skoterframfart med mycket härlig snabbåkning och frikörning DÄR DET ÄR LÄMPLIGT!!!

mvh / Matti
 
E

ejwbegysv

OT : Ja dessa 5 meter breda pistade lederna på vissa områden lär ju inte sänka farten iaf..
 

kanonis

Medlem
17 jan 2005
44
0
1
35
Solna
Men det som Herr Bingman & Co verkar förbise är ju att säkert en stor del av Sveriges skoterhandlare skulle gå betydligt sämre om dem endast fick sälja "icke racerskotrar". Sen skulle säkert turismen drabbas också. Jag tror att en stor del av skotersverige skulle bli extremt lidande om ett förbud mot "racerskotrar" införs. Som vanligt så verkar ju inte politiker tänka mer än hur långt nästippen räcker..
Fast sen är faktiskt så som många har skrivit innan, det sitter mest i huvudet på förarn, inte på det han/hon har mellan benen.
Men som sagt, hela idén med massa förbud hit och dit kommer aldrig att fungera i längden.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Tja, jag vet inte på vad jag ska rösta...

Visst har jag sett folk klättra upp för fjällkammar i vansinne. Något som jag förbannat, fan om dom skulle krascha, vilka idioter...

Jag svär också som faaan när jag ser snögupp på lederna som frusit ihop. Jäkligt irriterande.

Men jag kan ju inte med säkerhet avgöra vem som gjort dem, men jag misstänker alltid högkammarna i första hand.

MEN, skulle jag vilja vara utan dem? Nä!

Själv kör jag en 396 matta touring och kan om jag vill också skotta upp högar på leden.

Mitt motto är jag själv ska ta tag i "skoterbuset" närhelst jag ser det, speciellt då jag själv ute och kör.

Få dom att fatta att de förstör för hela skoterkåren.

Kanske tar det bättre än att dom läser om det i tidningarna..!?
 

Genkoth

Medlem
18 dec 2006
28
0
1
Gällivare
GLS bra initiativ att skriva ett svar på Hr Bingmans utspel. Jag tycker som Jocke 47; att det är förarens ansvar att sköta sig såpass att han/hon inte förstör leden. Der är ju inte som att det är den stora farliga skotern som är ute och åker med föraren utan tvärtom. Vi har en frihet under ansvar anser jag.
 
E

ejwbegysv

Jag har nu fått ett pressmeddelande av SNOFED där dom tar avstånd för detta utspelet av Mr Bingman...

Kommer säkert ut på deras hemsida snart...
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Jag tycker att dom borde göra större sak av detta så att icke internetanvändare m.f. får ta del av att detta nog bara är en simpel trädkramares vilja och inte är något som stödjs av SNOFED. För att jag tror inte att det kommer uppmärksammas annars iom att förslaget sänts i tv redan. Dom måste göra större grej av att dom är emot det om jag säger så..
 
Last edited: