Mer mos i min 800 E-tec?

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Jag har en Renegade BCX 800 E-tec -11 som jag skulle vilja ha lite bättre drag i (framför allt bottendrag!!)

när jag köpte skoter så va den drevad lite konstigt, 21/49
det satt även nån annan fjäder (svart)
tyckte inte att det vart nå bra driv på mattan.


så jag köpte ett Diablo kitt med hela paketet, helix,primär och sekfjäder vikter och armar...

installerade efter hans rekommendation, på med orginaldrevning (23/45) Skruva i en lång + en kort + en lång vikt i varje pinne och totalt ska det bli 17g.

tycker dock inte att det gav den effekten jag var ute efter.
bror har en likadan skoter fast helt orginal och den känns nästan piggare.

topphastighet spelar absolut ingen roll då jag mest åker lössnö så jag vill ha mer punch från botten.

skulle det hjälpa något om jag drevar till 21/45?

kanske en annan primärfjäder? som det är nu så slår den till vid 3500rpm.

byta vikter? till vad?

annan matta? 44 på nu.

tacksam för hjälp och tips:)

Mvh
Patrik
 

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Det hjälper inte. Rotax 800 e-tec motorn kan jämföras med en Mercedes-diesel från 70-talet. Roligare än så blir det inte. Tyvärr.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Eftersom du har köpt ett Diablo Kit så tycker jag att du ska prata med han för att få några rekomendationer, han har själv haft en BCX 800 som enligt uppgift gick riktigt bra.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Mer mos i min 800 E-tec?

:Diablos kit känns inte rappt i det utförandet. Men det nyttjar motoreffekten och bygger en grym trackspeed. Vill du ha en rapp känsla? Ring Christian och uppdatera med nya fjädrar.
Vi är några stycken som testat lite olika setup's och visst går det att få till en kanonrolig skoter.
Tyvärr så ger renegade boggien och mattan allt annat än körupplevelse. Halvlång kopplad boggie med en alldeles för tråkig matta, kammarna är alldeles för mjuka. Vad gäller e-tec motorn så är den riktigt tråkig original. Jag har testat flera olika saker och nu är min som en sågklinga. Helt sjuk sång i den:)
 

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Sv: Re: Sv: Mer mos i min 800 E-tec?

Eftersom du har köpt ett Diablo Kit så tycker jag att du ska prata med han för att få några rekomendationer, han har själv haft en BCX 800 som enligt uppgift gick riktigt bra.
jo, jag har pratat med honom och han sa att ett fjäderbyte skulle hjälpa, dock så har jag inte fått något svar av honom sedan dess.


Goliath vad fick du ge för diablo kitet?
fråga här: http://forum.snowmobile.se/member.php?u=19471

:Diablos kit känns inte rappt i det utförandet. Men det nyttjar motoreffekten och bygger en grym trackspeed. Vill du ha en rapp känsla? Ring Christian och uppdatera med nya fjädrar.
Vi är några stycken som testat lite olika setup's och visst går det att få till en kanonrolig skoter.
Tyvärr så ger renegade boggien och mattan allt annat än körupplevelse. Halvlång kopplad boggie med en alldeles för tråkig matta, kammarna är alldeles för mjuka. Vad gäller e-tec motorn så är den riktigt tråkig original. Jag har testat flera olika saker och nu är min som en sågklinga. Helt sjuk sång i den:)
jag sa att jag ville ha en "rullåkar skoter" till honom när jag köpte men så vart inte fallet...
jag får försöka igen :) verkar ju vara en väldigt trevlig och hjälpsam kille!

har du diablo kit? vad kör du med för vikter och fjädrar?

jag har en röd fjäder i sek och en grön i primär

mattan har jag funderingar på att byta, vad ska man ha för matta då? har kollat lite på Camoplast Challenger
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Lånar tråden lite. Vilken skoter med e-tec motor ska man ha för att lättast åka rulle om man inte vill gå under 137 tum?
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Hör att Summit XM 146" är resvilliga, men inte kört med någon. Freeride 137" reste mindre än min Pro 155" nu senast.

Annars lär ju Lynx alla maskiner vara säkra kort (mera oklart hur dom går i snön?) Var några år sedan jag körde Lynx nu så jag ska inte säga något om dom egentligen, nya PPS:en kanske varken reser eller går dåligt i snön...
 

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Renegaden blir väl inte en rullåkarskoter hur du än beter dig misstänker jag.
nej det verkar ju inte bättre... :( varför kan man ju fråga sig?
provade kompisens rmk assault 800 i helgen och jävvlar va skön att köra uppför i mycke snö! skidorna i luften mest hela tiden :p

men vettefan om jag vågar byta till en polaris pga det han råkade ut för, vevlager ras efter 70 mil, värmenöp, dragsnöre som gick av, går varm precis hela tiden! enligt meken som lagade skoter så hade dom fått fram i datorn att den hade gått varm 143 ggr och 33 av dom gångerna hade den gått ned i nödläga (slagit av en cylinder)

ja vet inte han kanske har ett måndags ex ? eller är det mycke strul med polaris överlag? hör hört massa om spridarfel hit och spruckna fotsteg dit...
 

Peter_F

Medlem
17 feb 2013
6
0
1
Norr om Sandviken
Skidoo har lagt mycket jobb på att dom INTE skall resa sig.
Lynxarna har okopplad boggi = skidres.
Om du VILL ha upp skidorna så ta bort kopplingsblocken, lätta på förspänningen bak och spänn centerfädern.
Den kommer däremot bli pest på led.
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Skidoo har lagt mycket jobb på att dom INTE skall resa sig.
Lynxarna har okopplad boggi = skidres.
Om du VILL ha upp skidorna så ta bort kopplingsblocken, lätta på förspänningen bak och spänn centerfädern.
Den kommer däremot bli pest på led.
Hur svårt är det att ta bort kopplingsblocken då? Och går det att sätta tillbaka igen efter ifall skotern blir värdelös?
 

andreas82

Välkänd medlem
27 nov 2009
108
0
6
Köp dig en summit x 800 e-tec 146" och jag lovar dig att åka rulle inte är nåt problem...har nämligen en sån själv som är lite nerdrevad och vill mest stå rakt upp i lössnö hela tiden vid fullgas.
 

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Lånar tråden lite då jag själv har en -11 BCX 800 med variatorfunderingar.
Är det någon här som har testat eller vet resultaten av flytande eller det billigare alternativet att schimsa sekundären?
Det här med momentstag verkar ju vara en uppgradering, men jag läser att det bara är icke Etec som monterat detta, finns det en lösning till Etec?
Jag vet att spridaren är i vägen, men tänkte mer på om det är någon som har gjort en lösning på ett "krokigt" stag eller liknande.
 
Last edited: