Mera skidlyft IQ 800 144"

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Hej allesammans!

Har lite funderingar och panik inför påsken!

Jag vill nämligen att skotern ska lyfta skidorna i snön när jag gasar (kör mest lössnö)
så jag hoppas nån kanske kunde guida till vilka inställningar jag ska ha i boggien.

det som kanske spelar någon roll är att hela boggien är flyttad bakåt ca 10cm (för attackvinkelns skull).
som den är nu så har jag för mycket skidtryck, är det lössnö så lyfter han skidorna minimalt men om det är lagomt hårt med bra fäste så sliter han upp sig iaf.

Önskas det så kan jag lägga upp lite fler detaljerade bilder!
mvh//Joel


 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Kan tilllägga efter vidare efterforskningar så har jag drevning 21/45 alltså 2kugg uppdrevade från 440 org.
känns ju riktigt åt helvete, vad ska man köra för drevning på en sån här maskin?
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Kan tilllägga efter vidare efterforskningar så har jag drevning 21/45 alltså 2kugg uppdrevade från 440 org.
känns ju riktigt åt helvete, vad ska man köra för drevning på en sån här maskin?
borde väl vara helt ok drevning nu äre bara du hittar bra inställda variatorer så du får ner kraften i mattan :D
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Men sätt isf klossarna så långt ifrån saxen som möjligt, för klossarna motverkar att skotern reser sig.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
vad menar du med att släppa på dämparen?
funderar på att flytta fram nedre dämparfästet för främre dämparen, vad kan det göra för skillnad?
sen har jag ju 3 olika inställnings lägen vid den bakre dämparen på Torque armarna. Short, Medium och Long. vilket läge är att föredra`?
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Kommer med lite bilder här.
men vad händer egentligen med skotern när man bara flyttar boggien bakåt i chassiet?
som den står nu är främre boggiedämparen helt utfjädrad sånär som på max 1cm!




^vad gör det för skillnad om man ändrar dessa?^



^vad händer om man flyttar fram så dämparen står rakare?^
 

jon_e

Välkänd medlem
1 okt 2009
135
0
16
hur tycker du lössnö engenskaperna har blivit när du flyttat boggin
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Hej! har tyvär inget att jämföra med då jag köpte den med flyttad boggie. visst går den i snön men jag upplever den som att den drar ner sig eller hur man ska förklara!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Flyttar du fram boggin igen så sabbar du en del lössnöegenskaper då attackvinkeln blir brantare, (och sitter det nonslip-hjul på den och skenorna är okapade så skiter det sej där)
Ställer du främdre boggidämpare mer rakt upp så blir den styvare och borde minska skidtrycket något, därmot kan detta öka attackvinkeln något, (inte statiskt men vid körning).

Går det släppa balataremmen mer? (passa så du inte spetsar mattan)
Gör den mjukare bak i boggin så får du upp skidorna mer, men du verkar köra okopplat och med en 800 så du borde egentligen inte ha några problem som det är nu.
Bulten Nederst på saxen, där baksvingen fäster i skenorna, om du flyttar den till främdersta hålet av de tre, sitter i mitten på kortet ovan, så blir den mjukare.

Alternativt så har du den rent av alltför mjuk i boggin så den i princip fjädrar in helt både fram och bak när den lyfter skidorna, då blir den ocskå svårrest.
R och RR-boggina har en miljon justeringsmöjligheter, försök att å tag på en racinghandbok till en R och läs på lite, finns massor med tips i den.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Tack för svar:)
den främre dämparen är i princip helt utfjädrad när skotern står på platt backe.
på polarens IQ sitter det en annan framdämpare som verkar vara lite längre(ca 3cm)
funderar på om man skulle skaffa en sån.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Beror vilken årsmodell du har på boggin, de tidiga, (eller om det nu bara var -05 440), hade annan framsving och kortare främdre boggidämpare än senare modeller.

Släppa på balataremmen gör ändå skillnad även om dämparen är nästan helt ute när den står plant. En sträckt rem gör ju att främdämparen måste gå ihop även om du bara har tryck undre bakre delen av boggin. Kolla bara noga att du inte kan harpunera mattan om du släpper mera på den. En del crossåkare har även en teori om att man inte ska ha balataremmen helt slack för att inte lita på dämpargaveln all fjäderkraft när framdämparen fjädrar ut max, men nu när det ju är lössnöåkning av en någorlunda normal människa vi talar om får jag väl anta så det ska ju inte vara något jätteproblem.