MIG-svetsa aluminium, vad är fel?

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Ja antingen byta trådledare eller skaffa ett till slangpaket. Telwins slangpaket fungerar riktigt bra
Teflon skall det vara i trådledaren
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Somsagt, trådledaren ska vara i teflon/plast och sen är renlighet ett måste. Sen så brukar man köra med ett såkallat "push-pull" matat slangpaket om man vill ha en väldigt jämn o mjuk trådmatning, vilket innebär att du har ett litet matarverk ute vid mig-pistolen, uppskattas vid svetsning i Alu, dock föredrar jag Tig till svetsning i Aluminium och dess legeringar då man har bra kontroll över smältan.

Ta och ta lös nuvarande slangpaket o blås rent det också, nu vet jag inte om du har vattenkylt slangpaket eller inte, men om du har vattenkylning så behöver du inte dra ut kylarslangarna för då blire bara söligt, byt munstycket och rensa gashylsan också, några tips! :)
 
Last edited:

Pettervestin

Medlem
13 dec 2011
20
0
1
klockestrand
asså, ifall man bara har sprickor i chassit så äre ju ingen mening att miga ihop det, det blir ju inge genombränna osv, ifall du hade haft tig så skulle du ju bara behöva smälta ihop det, men eftersom du inte äger en sådan så äre väl bara o skaffa bitar och träna. och inna du svetsar så taru nåt och gör ett ``spel´´ på några mm såru får nå genombränna.!
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Klart att du kan bränna igenom med MIG! Som jag skrev tidigare, jag har lött aluminium med fullgott resultat! Det du behöver är mycket tålamod, tillsatsmaterial och tid att öva! En ren stålborste och rödsprit använder jag och rengör med.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Har man en bra Mig av nyare modell slår den Tig garanterat i utseende, Köra Mig med puls blir sjukt snyggt och hållfastigheten blir den samma med rätt inställning och fingerfärdighet. Kom ihåg att köra inert gas (argon) bara så du inte kör typ Mison eller annan blandgas för då blir de skit.
Brukar vara grymt med legeringar som ex. magnesium i skoter chassin så en blandtråd är att föredra inte ren alutråd.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
En nyare Mig/mag med dess funktioner puls mm mm så kan manköra Alu Lätt och Snyggt , OM du kansvetsa och kan ställa in den rätt .

Men den slår Dock inte en Tig som oxxå har puls , och alladess funktioner där du kan hålla smältan flytande hela tiden och näst intillvärma den till noll , den möjligheten har du inte med en Mig/Mag ,

Och en som svettsar Alu hela dagarna lägger en svets likafin med en Tig om inte finare än en Mig/Mag .

Men nu är ju det lite Off , det var ju förska hjälpa han meddess förutsättningar han har och den maskin han förfogar över nu , inte medmaskiner som kostar upp mo 70 000:-