Mikuni VM34 på Ockelbo 300, sachs 290

vinklumpen

Medlem
25 nov 2007
16
0
1
Östersund
Hej,

Har en förgasare VM34 över som jag tänkte montera på min ockelbo, är lite väl stor men det borde fungera.. sitter en tillotson membranförgasare på nu som inte är någon höjdare.

Problemet är att jag hittar inget förgasargummi (fläns som det så vackert kallas i kataloger) som passar cc måttet i cylindern som ska vara 57mm och som får plats med en förgasare med 40mm ytterdiameter...

Har kollat duells katalog men hittar inga gummin med rätt mått, många saknar även mått i tabellen... :hmmmm:
Är det någon där ute som har gjort nåt liknande och kan tipsa om artikelnummer eller gummi från någon annan maskin som kan passa?

Tack på förhand :hello:
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Vi har monterat en vm32 eller vm30, jag vet inte riktigt på våran sachs 290. Jag vet inte hur min pappa gick tillväga men jag kan fråga :) jag kan också säga att det var svårt att få den att gå bra:p
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
det finns ett förgasargummi till mikuni 28 som har rätt cc man kan vålda in en 34 i det utan problem
men du måste ha 3-3,5mm trottel 159P6 spridare 20-30 lågfart(prova dej fram)huvudmunstycke kommer jag ej ihåg tyvärr
1,5 nålventil med vitonspets "VIKTIGT" annans flödar den

jag kan köpa din tillotson
 

Pederd

Aktiv medlem
26 nov 2007
60
0
6
Arctic Cat, Sachs
Artnr:230001
Beskrivning:
CC-mått: 57mm
Ytterdiameter: 59mm
Innerdiameter: 35mm
Längd: 25mm

ARCTIC CAT
Jag 340 87-91
Jag DL, MC 90-91
Puma 2000 S 77-78

SACHS
Sachs 290
Sachs 291

Tyvärr bara till mikuni 26-28 men det kanske passar iaf. Enligt rinab.
 

vinklumpen

Medlem
25 nov 2007
16
0
1
Östersund
Tackar för tipsen :)
Hittade ett gummi från duells som skulle passa ski-doo elan, köpte även en universal Mikuni bränslepump.
Ska testa grejerna nu i helgen, håller tummarna för att det inte blir något haveri.. :S Ska även prova att byta matta på den..
Återkommer om hur det gick senare!

Deepsnow, den har gått hyfsat bra med originalförgasaren fram till nu, började gå lite mysko sist jag körde. Har ingen lust att renovera den gamle tillotsonförgasaren så jag lägger energin på att få dit min mikuni som legat och skrotat istället.

/Magnus
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Tänkte starta upp tråden igen. Jag har ett problem med min sachs 290, det sitter monterat en mikuni 28mm istället för orginal. Men nu är det så att insugsgummit har spruckit ganska rejält och den vill knappt starta, går bara när man sprutar startgas. Vart kan man köpa ett nytt insugsgummi till en 28mm mikuni?
 

Enterprise

Välkänd medlem
5 mar 2007
136
0
6
Pajala
Tänkte starta upp tråden igen. Jag har ett problem med min sachs 290, det sitter monterat en mikuni 28mm istället för orginal. Men nu är det så att insugsgummit har spruckit ganska rejält och den vill knappt starta, går bara när man sprutar startgas. Vart kan man köpa ett nytt insugsgummi till en 28mm mikuni?

Duells borde ju ha? far bara till någon återförsäljare och hör.
 

vinklumpen

Medlem
25 nov 2007
16
0
1
Östersund
87-048 står det i duells katalog att du ska ha för en VM 28 på en Sachs 290. Jag köpte dock en 87-051 åt min VM 34, ska passa elan och diverse andra gamla godingar enligt katalogen. Det gummit jag valde är längre än det som rekommenderas i katalogen. Men prioriterade famous grouse istället för en kväll i garaget så jag har inte provat montera den ännu.. :)
 

Enterprise

Välkänd medlem
5 mar 2007
136
0
6
Pajala
87-048 står det i duells katalog att du ska ha för en VM 28 på en Sachs 290. Jag köpte dock en 87-051 åt min VM 34, ska passa elan och diverse andra gamla godingar enligt katalogen. Det gummit jag valde är längre än det som rekommenderas i katalogen. Men prioriterade famous grouse istället för en kväll i garaget så jag har inte provat montera den ännu.. :)
Det fins ju en kort och ett långt insugsgummi och den korta är bäst att köpa då den längre spricker rätt så fort av vibrationer.
 

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Som en nödlösning kanske det går att linda s.k. vulktejp runt gummit. det fick jag göra i afton på min rotax 377, och det funkade över förväntan, åtminstone tills man får tag på, eller får levererat hem en "gummifläns".
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Efter vi bytte till mikuniförgasarn så satte vi på ett sportluftfilter. Det blir för tungt för gummit så det spricker. Ska testa att fästa fast filtret så att gummit inte behöver hålla upp vikten.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Tänkte bara höra med er.. Har en Aktiv 290 antagligen sachs 290 motorn, den går bra när man får igång den, inga problem när den är kall, men när den är varm så går den inte på tomgång och blir jävligt svår att starta. Stiftet är lite torrt, så kanske behöver mer bensin. Eller har någon packbox gått?