mil på skoter

tompaj

Aktiv medlem
1 jan 2000
60
0
6
46
dalarna
hur är det med skotrar och milen under huven?? tar prylarna slut efter typ 800 mil eller vad?? är det ínte som med motorcyklar?? sköt om dem och kör brra långt eller var är speciellt med snöskotrar?? bättre /sämre med tre cylindrar mot två??
 

mxz 670 HO

Välkänd medlem
31 dec 1999
150
0
6
sundsvall
Sköter man skotern, varmkör kör med bra olja och normal touring körning så går det att köra långt. Men om man kör hårt så håller det inte så bra som en motorcykel fast det beror ju om det är en 4-takt eller 2-takt.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
För det första ska du inte lita en sekund på mätarställningen på en äldre maskin. Folk har i allmänhet fått för sig att en skoter med mycket mil är på väg i graven. Men, som "mxz 670 HO" tidigare skrev så är naturligtvis skötsel a och o.

Jag köper hellre en skoter med 1200-1300 mil på mätaren som är totalt genomgången och i bra skick än en som "uppges" ha gått hälften med till synes illa skötsel. Bytta kolvar, renoverade variatorer, bytt matta, renoverade/utbytta dämpare, bytta lager, (helt chassie) osv. är saker som tilltalar mig vid skoterköp och då spelar inte siffrorna på mätaren någon roll.
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Min har gått strax över 1000mil nu, Jag har kört ungefär 500mil och inte haft några problem alls! Bara man sköter maskinen så ska det inte va nå problem.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Jag har en Polaris 800 SKS-03 som gått 1150 Mil och den går som en klocka! Sköter man grejorna så.....

/Ola