Miljö-bensin

yamaha300

Välkänd medlem
27 feb 2005
152
0
6
Hej

Är det någon på forumet som tankar miljöbensin i sin snöskoter?

Jag funderar på att prova det till vintern. Jag har en kompis som kör mycket båt på sommaren och han använder miljöbensin. Han säger att det är helt suveränt och det luktar inte någe alls.

mvh Johan
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Aspen miljöbränsle eller hydro miljöbränsle typ.
bensin som man köper i 5 eller 20 liters dunkar. finns både "ren" och oljeblandad. luktar helt annorlunda och kostar ca 20 kr/litern. det luktar inte om klädrna när man kört. tror det är nåt biobränsle (dock inte helt säker på detta).

kan ha fel på någon punkt.
 

yamaha300

Välkänd medlem
27 feb 2005
152
0
6
Samma bensin som man använder till motorsågar. Kallas väl "miljö"-bensin = Alkylatbensin. Läs mer på http://www.aspen.se/

Köper man på smådunkar blir det dyrt, men jag tror att man kan köpa på fat och då blir det ett annat pris.


mvh Johan
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Okej, priset måste vara under bensinpriset om det ska vara värt att köra på det. Skit i lukten, det luktar ju bara gott. När man tar fram kläderna under hösten luktar dom bara härligt :)
 

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
37
Leksand
Varkar ganska bra, en krona dyrare än vanlig bensin gör inget med tanke på att den är snällare mot miljön. Man kanske kan tigga till sig mellanslantarna av en miljögalen morsa :D
Beskattas den lika hårt som vanlig bensin?
Hur är det med förvaring av 200-liters fat hemma? Några speciella regler?
Är "lösvikt" billligare än fat?
Har Hydro en liknande produkt?

Någon som testat akrylat eller etanol i skotern?
 

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
Vad jag vet så finns aspen på pump bla. i Åkersjön men ska finnas på flera andra ställen.


Fanns en artikel om det här på skoterleden tidigare i vinter.
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Jag och mina kompisar tankar akrylat i Idre. Finns hos Eriks skoteruthyrning. Funkar kanon och man mår mycket bättre efter en dag längs leden. Tror att det är ca: en krona dyrare än 95.
 

DirkDigglas

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Skotran skrev:
Aspen miljöbränsle eller hydro miljöbränsle typ.
bensin som man köper i 5 eller 20 liters dunkar. finns både "ren" och oljeblandad. luktar helt annorlunda och kostar ca 20 kr/litern. det luktar inte om klädrna när man kört. tror det är nåt biobränsle (dock inte helt säker på detta).

kan ha fel på någon punkt.
Jo, du har fel angående priset!!!

Kostar ungefär 1-2 kr mer än vanlig 95...
Iallafall i Åkersjön där man köpa det direkt på pump!

MVH Erik