Min Liberty 600 vitryker!!! Var tar den med kylvattnet..?

14 mar 2007
18
0
1
Onespoon
Hoppas någon av er varit med om det här, för de polarisverkstäder jag pratat med har inte det...

Sista resan i Borga på vårkanten började min Pro-X2:a vitryka och lukta sådär sött och gott som bara glykol kan göra... :)

Hur kommer kylvätskan med i förbränningen..?

Har lyft cyllarna och bytt cylinderfotspackningen redan när jag trodde att det var en sån som gått...
Antar att det måste komma in i vevhuset någonstans... Via tätningarna till vattenpumpen?

Eftersom den vitryker så inbillar jag mig att det är någonstans på vevhussidan som den tar in vattnet.
Eftersom trycket rimligtvis är högre i cylindern än i kylsystemet borde det bygga tryck i det, eller t o m bubbla i expansionskärlet, men det gör det inte.

Om jag läser sprängskisserna rätt så finns det ingen lagring av pumpaxeln framför vevaxeln mot vattenpumpen.
Det borde ju kunna innebära en del stress för de tätningarna.

Någon som varit med om att vattnet tagit den vägen in..?
Vore ju märkligt om man skulle råka ut för ett unikt fel...


http://parts.polarisind.com/Browse/Browse.asp
(Polaris sprängskisser för er som inte redan hittat dom...)



Hoppas någon av er vet vad det är för något...
 
14 mar 2007
18
0
1
Onespoon
Efter ett tips på Polarisridersclub ringde jag någon med koll på läget:

Eftersom jag bytt både O-ringarna i topparna och fotpackningarna trodde han att det var mycket enkelt.

-"Det brukar finnas glykolrester kvar i avgassystemet.
Varmkör den ordentligt och sen tio minuter till , så brukar dom sluta vitryka..."

Han hade tydligen varit med om det själv och t o m bytt en uppsättning O-ringar i tron att det varit felmonterat,
innan det visade sig vara kvarvarande "bi-effekter" av det gamla felet...

Tack, Bernt! (och tack Mathias för tipset...)
Man blir nog kund på Åsarna Skoterservice, hädanefter...
;)
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Bernt är guld värd, har varit kund där länge.

Mvh/
Bola...........
 

Genkoth

Medlem
18 dec 2006
28
0
1
Gällivare
Jag har precis kört premiärturen och min RMK 800 -05 ryker vitt och mycket. Innan jag åkte iväg fick jag fylla glykol i behållaren. Är det månne i toppen jag har problemet när den tömmer in vatten i motorn eller? Skönt att få börja skruva i skotern innan säsongen börjar på riktigt :)
 

Genkoth

Medlem
18 dec 2006
28
0
1
Gällivare
Jag har precis kört premiärturen och min RMK 800 -05 ryker vitt och mycket. Innan jag åkte iväg fick jag fylla glykol i behållaren. Är det månne i toppen jag har problemet när den tömmer in vatten i motorn eller? Skönt att få börja skruva i skotern innan säsongen börjar på riktigt :)
Jag tog tjuren vid hornen direkt, körde in skotern i garaget och rev toppen. Det var de tidigare nämnda inre o-ringarna i toppen som har deftekter. Jag byter de och hoppas att det var det enda felet.
 
14 mar 2007
18
0
1
Onespoon
Hoppas allt går bra! Var beredd bara på att den kan vitryka länge efter. Rörde sig om ca 30 min på min.
Om man inte vetat om det hade man ju kunnat få skruva länge innan man förstått vad det handlade om...