Min Polaris tappar ström

29 jan 2015
6
0
1
Kåge
Hej alla,
har ett riktigt konstigt problem som jag hoppas kunna få hjälp med.
Min Polaris rmk 600 2011 tappar ström efter någon minut.


Hände första gången när vi var ute och körde och märkte först att halvljuset blev så svagt. Körde direkt hem men skotern stannade efter 500 m men gick sedan lätt igång direkt och med fullt lyse igen. Hinner bara några 100 m så tappar jag ljuset igen men hinner hem innan skotern stannar!


Efter diverse tips och googlande så byter jag först regulatorn men det hjälper inte. Sedan tycker Polaris servicekillar att jag ska mäta upp statorn, sagt o gjort. Hittar ca: 30% fel på ett par ohmmätningar och de killarna tycker att då borde det vara statorn som är felet.
Sagt o gjort beställer ny och lyckas byta den ikväll. Startar skotern och det tar ungefär 30 sek så börjar staplarna på batteriindikatorn ticka neråt .(sitter inget batteri) så det är fortfarande samma fel!? Nu är jag utan ideér och hoppas någon därute kan ha lite bra tips vad detta kan vara?


Hjälp!


Kenneth
 
29 jan 2015
6
0
1
Kåge
Ska också förtydliga att när lyset gått ner och blivit svagt (tar 20-40 sek) och jag vrider av nyckeln och stannar motorn så kan jag dra igång den direkt och då har jag fullt lyse igen, sen tar det bara 10-30 sek så börjar staplarna vandra neråt och lyset försvagas!
 
29 jan 2015
6
0
1
Kåge
Kapacitatorn? vad är det?
Idag var jag på Polaris eson Ske-å och fick låna en ecu, hem och testade - samma problem. Tillbaks och killen ringde generalagenten som sa att cdi boxen kan generera konstiga fel. Lånade en sådan och åkte hem och testade - samma fel fortfarande!

Nu har jag bytt och testat ecu, stator, cdi, voltregulator. Polaris i Ske-å står handfallna!

Ikväll testkörde jag skotern fram o tillbaks på gården för att se om motorn påverkas av detta fel.
Startar skotern och efter 30 sek så minskar staplarna på batteri/laddsymbolen i displayen. Efter 50 sek så är halvljustet svagt (halv styrka) och displayen slocknar. Kör runt o runt - motorn/skoter går hur fint som helst? Slår på handvärmare och får ingen värme där heller!

Vad kan göra detta fel?

HJÄLP!
/Kenneth
 

Sjo82

Ny medlem
17 jan 2016
2
0
1
Hej,
Har samma problem på min RMK som du beskriver, vad var det som var problemet för dig?
//Simon
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
du råkade inte få tag i en dålig voltregulator då? skulle ha testat ytterligare en.
 
Jag hade exakt samma problem på min 2010 rmk 600. Trodde det var voltregulatorn som var trasig, och när jag hade kört en bit orkade den inte varva ordentligt. Bogserade hem åbäket i tron att den hade, och när jag tog lös avgasportarna för att öppna motorn var dom extremt skitiga innanför membranet. Rengjorde dem noggrant och pumpade ut budgetoljan (q8 sprint) och fyllde på med bra helsyntetisk olja. Sen dess har den inte haft några problem alls med slocknade lampor och trött bränslepump.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Tyckte också att det verkade rätt orimligt, men jag har inte gjort nåt annat med den som kan ha löst problemet

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Om de vore en Arcticat som har elmotordriven avgasport så skulle en fastnad avgasport kunna ge överdriven elförbrukning och därmed störningar. Men din polarismotor har bara vacumstyrda avgasgilotiner så de kan inte påverka elsidan på maskinen.

Ang detta fall skulle jag gå igenom alla kablar som går nära chassi (jord) speciellt under sadeln för där brukar de bli kortis i chassi mm. Ta lös alla elkopplingar och smörj upp dem. Testa även jorda motorn extra till chassi med en startkabel eller annan lös kabel som tillfällig test.

Hittas inte felet då skulle jag börja om med en ny voltregulator.
 

EmilÅ

Ny medlem
18 apr 2017
3
0
0
Har exakt samma problem som Kenneth, beskriver. Har bytt voltregulator utan förbättring.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Då är det nog bara, som redan nämnt i tråden, att börja med att avsyna allt kablage grundligt, Polaris är ju inte direkt känt för att hålla sig med bästa tänkbara kvalitet på kabelstammar och elmontage.

Förutom under dynan, så se också upp med t ex kablage som går under motorn som kan bli fastklämt om något slår i bukplasten, samt kablar som går på varma eller oljiga ställen.
En mycket lömsk sak som kan hända i en del fordonskabelstammar är om det finns kabelskarvar och avgreningar dolda inne i kabelstammen, som antingen börjar glappa med tiden eller har vassa kanter som nöter sönder isoleringen på intilliggande kablar och ställer till kortslutning.

I värsta fall kan man behöva ta loss hela kabelstammen ur skotern, lägga upp den på en stor och renröjd arbetsbänk, och skära upp den på misstänkta ställen för att se om det finns några invärtes dåligheter.
 

EmilÅ

Ny medlem
18 apr 2017
3
0
0
Hmmmmm, söndagskvällen är räddad som det
låter, morrrrrrr.
 
Last edited:

EmilÅ

Ny medlem
18 apr 2017
3
0
0
Letat igen kabelstammen och kontakter, allt man ser utan att monterar isär hela skotern - allt ser bra ut. Kopplade ur handtagsvärmare och tummvärmare. Testkörde och efter 2km varnade batteriindikatorn (fast jag inte har batteri) lyset blir svagt. Körde 4km till då dör instrumentbelysningen. Parkerade skotern och gick in och surade...