Min udda väg in till skoterträsket!

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Tjenare alla snökåta individer!
Tänkte bara dela med mig av min brokiga och udda motor väg innan man styrdes in på skoterhållet. En stunds läsning med andra ord och hur kom ni in på skotervägen?

Min något ovanliga motorväg började med att jag lade varje krona jag tjänat på diverse sommarjobb på en motorcykel.
Detta var samma dag som jag hade uppkörningen. Det är den 4:e juli och jag fyller 19 idag. Jag har uppkörning och hade beställt en Suzuki Gsx 600F till samma datum.
Något nervös när "Uppkörningsmannen" gick igenom hela dagen och vad han tyckte.
Till slut sade han- jag ser att du fyller år idag?
jag- mmmm
han- ja jag får väl säga grattis i dubbel bemärkelse då! Du har iallafall klarat dig!
Åkte direkt till alviks mc och plocka ut hojen...
Efter att fått jobb så inföskaffades på hösten en liten blå golf 93:a med hela 90 pigga kusar.
Den byttes dock bort sommaren (efter då jag fick fast anställning på jobbet) mot en volvo s40 T4 med 200hk turbo. Den var rolig som faen att köra med den var ju törstig också.... ett betala för 98oktanig bensin är inte så skoj.

Köpte på höste en till motorcykel en honda vf750c magna v4:a motor på 88hk och 0-100 på 4sek för en custom hoj..... hahaha aldrig blivit så positivt överraskad någongång! Vilket j*vla drag.

Sedan så såldes båda hojarna och T4:an och en Mitsubishi Pajero sport införskaffades för att den var stor och manlig ;-)
Året efter det så införskaffades en till honda magna då saknaden blev för stor och nya pipor beställdes från USA. Dessa monterades direkt och den fick ett extremt gott ljud, den låter som en v8 nästan.

Vilket leder mig fram till denna höst. Jag har fyllt 25 och premierna börjar äntligen sjunka.
Tjejen som varit min sedan vi var 17år tyckte att vi kanske skulle skaffa skoter, puss gumman -sade jag!
4veckor senare så åkte vi och kolla på en Polaris Edge 800X -2002 den hade bara gått 190mil och var i nyskick.
Visst visst tänkte jag hur många gånger har man inte åkt runt hela sverige och kollat på diverse saker under falska förhoppningar, men men...

Så kom man äntligen fram och skulle inspektera skotern. Fanns inget snack om saken skoterj*veln var ju knappt rörd, kollade igenom den försäkerhets skull och affär gjordes.
Den 1/11-06 och denna dagen så tas min oskuld på skoter, om man tänker på att jag äger en egen nu....
Hoppas min lilla historia gav någon en bra stunds läsning!
Frågan är väl bara vad nästa leksak kommer att bli ;-)
Så hur kom ni in i skoterträsket?
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Tjena! Trevligt att du halkat in på skoterspåret. Själv är jag också intresserad av motordrivna fordon i allmänhet men det finns inget som slår skoterkörning, frihetskänslan när man är på fjället en fin vårdag är helt outstanding. Min historia är dock kort. Jag är uppvuxen i Kiruna och där är risken att hamna i skoterträsket överhängande. Skoter har varit en del i mitt liv så länge jag minns. Köpte min första maskin när jag var 16 (1995), en Lynx GLS 3600 -91. Sedan har det bara rullat på...
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Hmm.. en lite ovanlig tråd.. :)
Hur som hellst, jag har växt upp med motorer till höger o vänster och vi har alltid haft skoter. Från början så hade vi en lynx 5900 som vi med hjälp av kälke drog runt hela familjen på (4st) Men så föddes syrran och det var dags för en till skoter. Någon månads letande och sent på hösten så stod det även en karibo på gården. Denna lilla vessla var alldeles lagom som extraskoter men även i lagom motorklass för en körsugen liten skit som jag.:) (Jag var då fem år..) Det var ju det absolut roligaste som fanns att köra den.. "Det var ju en smalbandare o allt". Sen gjorde det väl det där lilla extra att det kändes som ens egen skoter. man körde den själv och det var inget större krångel med växlar som på crossen. (man hade liksom inte fått till motoriken ännu)
Men allt efter åren gick så insåg man ju mer och mer att karibon inte var någon racer direkt.. Man började sukta efter en riktig "skarsåg" Grannarna hade ju en alldeles ny Yamaha phazer som gick över 100km/h "wow", tyckte man ju då.
Så då bestämde man sig för att börja spara små summor åt gången för att ha råd med en egen men eftersom man inte var direkt mogen för sommarjobb etc. så var månadspengen på hela 50kr det enda inkomster man hade för tillfället och redan då så var man ju nog smart att räkna ut att det skulle ta ett tag.
Men så efter ett år ungefär i februari ,mitt under säsongen, så hamnade jag på sjukan och fick då veta att ja hade diabetes. Det var ju inge vidare tyckte man.. Ända tills en dag då det kom ett kuvert på posten där det stog att jag fått ca.120,000:- i försäkringspengar.. "JIPPIE!" Det kunde inte varit bättre plåster på såren. Men vad skulle man göra med pengarna då? Jo eftersom det var under säsongen så satt man ju fortfarande och åkte omkring på karibon och det var inte så konstigt att det första som slog en var att köpa en egen skoter. Så lagom till 14-årsdagen i april så hade man införskaffat en Lynx 3800 och efter det köpet så var man helt enkelt som gjuten bakom skoterstyret. är idag den roligaste motoraktivitet jag vet och då har man ju provat en del.

Ja, det var min story.. :)
 
Last edited:
E

ejwbegysv

När ni ändå snackar bilar...

Jag började med BMW 735 - BMW M5 och gick sen direkt till en BMW 318!!

Nu kör jag Polo VW med 60hk för att ha råd att ha mina 2 skotrar...