Mindre tumgasreglage

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Nån som har en idé om vilket gasreglage som är mindre i storlek som skulle kunna passa på en summit 600 -99? Sambon upplever original reglaget för stort för hennes händer.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik


från en fyrhjuling



pekfinger gas



MC rullgas

[video]https://www.youtube.com/watch?v=DwxTnCgN38Q[/video]
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Vore det kanske en ide att köpa Mikuni TM och gasblocket som tillhör dom från en nyare summit 600? Har hittat det begat. Men är det nåt mer man måste ändra på? Motorn är ju densamma så bestyckning borde väl stämma?
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Vänd bara gasen om det går. Så man gasar med pekfingret och långfinger. Jag har gjort så på min sambos skoter och det verkar funka bra
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Vore det kanske en ide att köpa Mikuni TM och gasblocket som tillhör dom från en nyare summit 600? Har hittat det begat. Men är det nåt mer man måste ändra på? Motorn är ju densamma så bestyckning borde väl stämma?
De skulle funka bra om de har samma cc mått mellan insugen?
Ett problem till är att många tm bryggor till nyare Skidoo har autoreglering av bestyckningen som är höjdkänslig jag har glömt vad Rotax kallar det ev "DMP"? De finns förgasare utan det men de är svårare att hitta. De går sopa dit förgasare som normalt är kopplad till dmp autoreglering men man måste bestycka om dem till samma best som de utan reglering har iså fall. Slangarna som normalt går till DMP låter man då bara gå ut i luften.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Mikuni TM är nog lösningen, domdär vm40 är en av dom mest tunggasade förgasare som finns.
Köper du tm från en maskin med samma motor så bör bestyckningen vara väldigt nära, utformning av luftburk kan påverka något. Men tm är kortare och anslutningen mot insugsgummit är större på vm så dom lär inte passa riktigt bolt on..
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Tänker mig att man tar gasarna från en summit 600 -02. Samma chassi och motorn är ju likadan. Om man hittar allt man behöver. Gasare och gasblock har jag hittat begat dock ej köpt. Återstår att se om man får tag i gummin då. ja vi får se helt enkelt. Om det inte går att göra nån raggarlösning med klenare trottelfjädrar eller nåt.
 

Perkof

Aktiv medlem
7 jan 2008
82
1
8
Västerbotten
Billigast är att klippa av trottelfjädrarna, som tack vare längden få en enorm "förspänning". Ett annat alternativ är om jag minns rätt fjädrar från någon volvo bilförgasare, som hade en mycket mindre diameter på själva fjädermatrialet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Jag har klippt fjädrarna på vm 44mm gasare och de är livsfarligt för trottlarna har väldigt lätt att frysa fast. Jag fick gashäng väldigt ofta.
Just Mikuni vm gasare har lätt att få gashäng pga isbildning helst om man kör dem utan luftburk med vanligt skumfilter då fryser de fast trots org fjädrarna.

Men man kan kolla vad trottlarna är tillverkade av för de finns både aluminiumtrottlar och mässing. Har man då mässing som är svintunga så byt till alu de finns att köpa på Braigasen. Men även alutrottlar har lättare att frysa fast än mässing så en liten varning även där.

Jag tyckte tipset om att vrida gashandtaget framåt va en bra ide för då gasar man med flera fingrar.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Vi ska prova vrida runt gasblocket och se vad hon tycker om det. Kräver väl lite tillvänjning att gasa med fingrarna istället men prova går ju.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Ursäkta min frågvishet.... Men om man monterar vridgas,behöver man byta gasvajer eller passar den som sitter där redan? Och i så fall vilken vajer ska man köpa? Har kikat lite på vridgasen som finns på Rinab. Nån som monterat vridgas som vet?
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Vi ska prova vrida runt gasblocket och se vad hon tycker om det. Kräver väl lite tillvänjning att gasa med fingrarna istället men prova går ju.
Det är ju så gasen sitter på en vattenskoter. Och där känns det helt naturligt att gasa så. Jag fattar inte att inte fler väljer att ha gasen den vägen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Ursäkta min frågvishet.... Men om man monterar vridgas,behöver man byta gasvajer eller passar den som sitter där redan? Och i så fall vilken vajer ska man köpa? Har kikat lite på vridgasen som finns på Rinab. Nån som monterat vridgas som vet?
Du måste nog byta gasvajer. Jag kör vridgas/rullgashantag och när jag körde vm gasare så köpte jag gasvajer och ytterhölje på löpmeter och även nipplar som man skruvar fast i vajern. De finns att köpa på de flesta ställen som säljer skoter och moped mc prylar. Glöm inte köpa klämkopplingar som man monterar i slutet på ytterhöljet.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Har provat en skoter med rullgas och jag tyckte det va skitläskigt, förvissi en vanesak men den ville gasa ofrivilligt på guppig led osv