mini skoter

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Skaffa fler barn kan dom ärva skotern av varandra;) Jag har en ZR 120 och en Kitty Cat till pojkarna, (9, 7 och 5) funderade på nån gammal BR 250 i början som komplement till Kitty Caten -köpte den när älsta var 3år- men valde bort Yamahan till förmån för ZRen främst för att när (inte om...) dom kör omkull/kör över sig själv/kör över varandra så är den sååå mycket lättare.
Sen var det lockande med utseendet av en "riktig" skoter, framvagn osv-jag vet, det är fånigt-men fränt.
Går i tankarna nu på en SnowScoot eller enstånka av nåt märke till äldsta så kan dom ha varsin-men det har mer att göra med att dom ska slippa slåss än att den är urvuxen-fan, jag kör ju omkring på ZRen hur lätt som helst! Förra säsongen tog jag med mig mellanpojken och körde på ZRen med mig och honom på bort till morsan och farsan sex km bort-när vi kom fram ville han inte kliva av och på vägen hem somnade han...

Xtra bra blir ZR/Polaris 120/MiniZ med variatorkit och "non gouvenor kit" så dom kan andas lite bättre, dom blir stark nog att dra bobbar i lössnö timma ut och timma in-samt att dom drar istort sätt inget bränsle jämfört med en "riktig" skoter.
(Å andra sidan får man mycket bränsle för mellanskillnaden till en "riktig" skoter också)
En annan fördel med barnskotrarna är underhållet, skulle tro att ZRen går runt 10h/v hela jan,feb,mars och en stund i april, och det jag varit tvungen att byta så här långt efter fyra år är ett drivpaket, stötdämparna fram samt ett årligt oljebyte....underhållet är helt enkelt minimalt och snorbilligt!

Tack för din synpunkt. Vad är ""non gouvenor kit" och bar skaffar man det?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det var den här jag köpte och monterade, mycket stark rekommendation från min sida-det blir en helt annan gång på motorn. Skotern/gasreglaget är fortfarande spärrat så det inte går att trycka fullt, men den är enormt mycket starkare i botten idag.

http://www.recmotor.com/products/arctic-cat-120-power-intake-kit/

Nu har jag ju monterat "variatorkit" (slungkoppling) från samma leverantör dessutom, och skillnaden mellan std och ovanstående företags kit är också enormt stor, med original hugger inkopplingen ganska rejält medan det utan problem går att smyga igång med "RM":s kit-finns garanterat tio olika leverantörer i USA på dessa produkter, men jag har bara handlat hos dessa då jag varit extremt nöjd med deras support samt leveranstid-har handlat av dom fyra ggr, och lev.tiden pendlar mellan 5-11 dagar!

Men som sagt, prova gärna att googla på andra firmor i samma bransch-jag säger inte på ngt sätt att dom är bäst, bara att jag inte har erfarenhet av nån annan. (Dom är defenitivt inte billigast känns det som-och som dollarn står nu är ingenting billigt från USA heller:()