Missljud från variator mxz583-96

Lynx Rave

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Jag har missljud från min variator. Det är ett susande/ tjutande ljud som börjar låta vid ca 30km/h. Vet någon vad det kan vara?
Muttern som håller fast secondär variator (den som sitter längst ut till vänster) Har 1 stor och 4 st mindre brickor. Dessa brickor glappar litegrann. Ska de göra det? Kan de ha nötts ner? Skriv vad ni tror det kan vara.

Tacksam för svar.
 

Svets

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Östersund Sverige
RE: Missljud från variator mxz583-9

Jag hade 98:a av samma modell.
Den lät oxå i variatorn, men en skotermek sa att han hade provat att rengöra m.m men det lät lika ändå.
Han sa att många skidoo variatorer "tjuter".
 

Lynx Rave

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
RE: Missljud från variator mxz583-9

ok, jag tror att det är primärvariatorn som låter. Kan man smörja den på något sätt.
/Mxz583

Hur byter man användarnamn?
 

Kiekhafer

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
RE: Missljud från variator mxz583-9

det kan ha å göra med vilket remfabrikat du använder.med skidoo original rem(skräp)så låter det ingenting men med Gates Extreme så får min TRA variator ett visslande/gnisslande ljud...man vänjer sig:)
 

Ski_dooer

Välkänd medlem
1 jan 2000
114
0
6
RE: Missljud från variator mxz583-9

jag har en likadan och min variator går hur tyst och fint som helst . Kan det vara att du har piratrem? Vet att många pirat remmar inte har exakt rätt längd . Sekundär variatorn ska glappa lite grann , den får bättre centrering av det .
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
RE: Missljud från variator mxz583-9

Ljudet från remmen uppkommer på samma sätt som en skosula "gnisslar" mot ett golv, men i detta fall gummiremmen mot variatorskivorna. Ljudet förvärras om bussningarna i sekundärvariatorn glappar, eller att den är för löst spänd.

Brickorna på sekundäraxeln är till för att kunna justera sekundärvariatorn axiellt mot primärvariatorn, och det skall finnas ett visst spel på den, det är normalt.