Missljud, idéer

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Har ett missljud som jag inte kommer på vad som orsakar. Det är som ett "fläppande" ljud som hörs bäst när man kör i jämn fart i 40 km/h. Det hörs inte när jag står still på tomgång eller småvarvar motorn stillastående. Det låter lite som när man var liten och satte en klämma med papper i ekrarna på cykeln, rrrrrr. Har bytt alla boggilager och båda drivaxellagrena. fattar inte vad det är och det är lite svårt att lokalisera genom att lyssna på olika ställen också då det bara hörs i fart. Vore tacksam för idéer! :confused:
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
rydde skrev:
Har ett missljud som jag inte kommer på vad som orsakar. Det är som ett "fläppande" ljud som hörs bäst när man kör i jämn fart i 40 km/h. Det hörs inte när jag står still på tomgång eller småvarvar motorn stillastående. Det låter lite som när man var liten och satte en klämma med papper i ekrarna på cykeln, rrrrrr. Har bytt alla boggilager och båda drivaxellagrena. fattar inte vad det är och det är lite svårt att lokalisera genom att lyssna på olika ställen också då det bara hörs i fart. Vore tacksam för idéer! :confused:
strama mattan, kolla så det är lika

rappar mattan?
 

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
Lite trådkapning men innom samma ämne. ;)
Jag tror jag har nåt liknande ljud, hur spänner man mattan lättast för att få lika på båda sidor?
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Mxz583 skrev:
Lite trådkapning men innom samma ämne. ;)
Jag tror jag har nåt liknande ljud, hur spänner man mattan lättast för att få lika på båda sidor?

ta skjutmått eller tumstock, eller mäta varv om du är dryg.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Det är inte mattan som rappar efter, den är väl spänd, lite hårdare än jag hade innan. väl balanserad så den ligger jämt mellan slidesskenorna är den också.
 

skin

Välkänd medlem
1 jan 2000
220
0
16
Husum
Om du ska sträcka matta på rätt sätt så kan du
ta en fiskevåg dra ner till 7,5kg och mät 25 till 30mm
från slidsen till mattan, efter det dra runt mattan några varv
så den centrerar sig, du kan få justera litte på skruvarna
för att få den centrerad glöm inte att dra runt mattan
efter att du har justerat bara ;)
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Mxz583 skrev:
Vad ska man mäta då?
Mät längst bak vid vändhjulen från slidesen och ut till mattkanten det ska vara ungefär samma mått (± några mm) på båda sidor då är mattan centrerad efter boggien.
Ett snabbt sätt att enkelt kolla om mattan är centrerad är att hissa upp skoter bak och köra den så mattan snurrar lite sakta om man då kollar längst bak så vandrar mattan lite fram å tillbaka i sidled om den är perfekt centrerad i annat fall så ligger den åt en sida hela tiden
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det kan antingen vara:

1. Mattjärnen som slår i slidsen närmast drivhjulen, dra in balataremmen eller låt det vara.

2. Det är en skarp kant längst bak på slidsen (närmast vändhjulen) och när mattjärnen passerar så blir det missljud. Ta lös slidsen och runda av kanterna mer.

Bägge ljuden blir något som kan liknas vid 'fläppande'.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Mikael_N skrev:
Det kan antingen vara:

1. Mattjärnen som slår i slidsen närmast drivhjulen, dra in balataremmen eller låt det vara.

2. Det är en skarp kant längst bak på slidsen (närmast vändhjulen) och när mattjärnen passerar så blir det missljud. Ta lös slidsen och runda av kanterna mer.

Bägge ljuden blir något som kan lik0nas vid 'fläppande'.
Tack för tipsen Mikael, ska kolla upp!