Misständer grovt

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Hej.

Håller på att försöka höra i ordning en stugskoter inför nästa säsong. Det är en Arctic cat Pantera-91 med vätskekyld zuzuki 440 motor. Det sitter relativt nya kolvar och packningar i motorn, även insugsgummin och anslutningsgummin till luftburken är bytt.

Nu till problemet..det går att starta skotern men den är svårstartad. När du väl fått igång den så misständer den ordentligt samt avgassmällar, du lyckas inte få upp den så pass mycket i varv så att mattan snurrar.

Misstänker nåt elfel, tex statorn eller nån triggerspole..någon som har nån ide? Är det bara att börja mäta upp värden eller finns det nåt givet fel?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Nja tänkte mest om de va brytare så skulle jag börjat där.
Kolla baksidan av cdi'n efter sprickor,brukar va en klassiker! Hittar du några så prova slänga in den i ugnen på LÅG!! Värme.
Eller hur står tändplattan e den felställd så kan ju de bli samma utslag.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Endera statorn som är väck eller glappkontakt i dödarfuntioner. Tjuvkoppla bort alla dödare som första åtgärd. Om det inte duger får du leta ohm värden till stator och mäta.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Nu väcker jag min gamla tråd till liv igen då jag har börjat ta tag i gammskotern igen..
Har mätt upp statorn som visar på ett omvärde på 0,4. Enligt verkstadshandboken ska den ge 0,11ohm. Detta borde väl ge svar på problemet då felmarginalen på det korrekta värdet endast är +-10% ??

Skulle kanske prova att bygla dödarknapp och dödmangrepp också innan man lämnar in för omlindning. Kan det vara nåt med gashängsbrytarn?