Misständer vid belastning xc 600

makkman

Medlem
29 dec 2008
24
0
1
Tjena jag har en polaris xc600 sp 99 årsmod
Jo de är så att den misständer på den vänstra cylindern. jag har provat bytt stifft utan fram gång även provat att byta tänd kabel, tändhatt men det hjälper inte. knackar jag ihop gapet på stiftet lite gran så blir de lite bättre men de blir inte bra. är även skillnad på gnistan på höer och vänster., den är mer klar blå på den högra och lite gul aktig på den vänstra. någon som vet vad felet kan vara ? jag har hört att´temgivaren kan strypa tändningen men vet inte om min skoter är för gammal för sånt. snälla hjälp mig.
 

swelarra

Medlem
1 mar 2010
27
0
1
Umeå
Har en xc 700 årsmod -04 som gick som skit å fyrtaktade vid 6.000 varv och uppåt. Polarishandlarn här tipsade på att byta tempgivarn men det gav inget så vi mätte upp statorn. Alla värden var korrekta men när vi satte tillbaks kontakterna så gick den som en klocka. Var alltså glappkontakt till statorn.
 

makkman

Medlem
29 dec 2008
24
0
1
okej. jag har provat att dra i sär varenda kabel och sprutat in fukt avisande spray men utan resultat, det kom smygande de började lite sen mer och mer,
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Testa byta tändspole, min började misstända och gå på en cylinder när det gick tungt och man for i lössnö men den gjorde aldrig så på led. Så böt jag tändspolen i lördags och sen var problemet borta. Jag fick tipset av en kille som körde en polaris som betedde sig på samma sätt och det var också tändspolen
 

makkman

Medlem
29 dec 2008
24
0
1
okej ska testa de är det den som sitter OVANPÅ luft burken du menar eller den som sitter på tändplattan ?
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
okej ska testa de är det den som sitter OVANPÅ luft burken du menar eller den som sitter på tändplattan ?
jag vet inte hur det ser ut på polaris men på min var det den som sitter på luftburken så det bör ju vara som Putte_583 säger.
 

makkman

Medlem
29 dec 2008
24
0
1
Tjena det var ett tag sedan jag skrev om problemet. men nu börjar det bli säsong igen och den går inte rent den missar fortfarande och jag vet inte heller vad felet är än. någon som har något tipps ?
 

oliver93

Aktiv medlem
27 nov 2008
70
0
6
Järvsö
Kolla så att den får tillräckligt med soppa till båda förgasarna, kan vara soppa pumpen som inte är riktigt 100.

Mvh Oliver