Montera extra belysning på släpvagn

LinusG

Aktiv medlem
20 feb 2011
72
0
6
Älvsbyn
Funderar på att montera 2 vita positionsljus högt upp på släpkåpan fram, och 2 st röda bak.
Fungerar det att sätta led-lister bak? Har öppningsbart bakstycke så är inte så brett att montera på. Men en led list är ju inte så bred så den borde funka.
Men är det bara tjuva detta från nån av befintliga lampor?
Samt är det fullt lagligt att montera extra belysning?

Någon som gjort något liknande och har några tips? =)
Släpet är ett 4P

Mvh Linus
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Det ska inte vara några problem att montera extra belysning på en släpvagn.
Jag har till och med extraljus på mitt släp kopplat till backljuset :)
Led-belysning drar så lite ström så det borde gå bra att koppla vidare från befintligt.

Problemet som ett flertal har tagit upp här med led är att dom inte avger någon värme och därför lätt blir täckta med snö.
 

LinusG

Aktiv medlem
20 feb 2011
72
0
6
Älvsbyn
Den var maffig den där 49" varianten.. :D
Nja kanske inte nödvändigt att ha framåt, men kan ju kanske inte skada heller, positionsljusen framåt dammar ju igen dom också så...
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Om inte annat syns väl din bil framifrån?

Har svaga tankar på samma sak... efter 10 mil av 40 i söndags så insåg jag att en bakomvarande Colin McRae antagligen skulle upptäcka mig väldigt sent, tack vara släpens egna belysning som är väldigt låg och då även "översnöad". Vore ju rätt otrevligt att få in rallykalle i en redan fullastad släp....
 

LinusG

Aktiv medlem
20 feb 2011
72
0
6
Älvsbyn
Jaa då jag tror min bil syns framifrån.. :) Men skadar aldrig att mötande även får se att man drar ett släp bakom..
Joo, de är lite därför ja är sugen på montera lite mera, orginallysen sitter ju lite lågt och dammar igen snabbare än högt monterade..

//Linus
 

Limp

Välkänd medlem
27 jun 2009
178
0
6
Kompisarna dekorerade sin släpvagn med Båt-LED från Biltema. Blev riktigt snyggt...
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Ursäkta för en kraftig bump. Men kan nån lägga upp lite bilder hur man löst det med kablage framme vid kåpan och inuti kåpan?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
När det gäller lagligheten så är det nog inga problem alls om lamporna är E-märkta och avsedda som bakljus respektive positionsljus.
Jag tycker för min del att det är bra att ha vanliga glödlampor som bakljus, så att värmen från lampan håller lyktan isfri, LED-lampor blir igenmurade på en gång när det yr på vägen. Riktigt bra är det om man kan få dit ett extra dimbakljus med en 21 W lampa på vagnen.

I släpvagnskontakten finns det två pinnar som är avsedda för vänster respektive höger bakljus, de heter 58L och 58R. Se till att fördela belysningen så det går ungefär lika mycket ström på vardera pinnen, och man bör nog inte gå över 3-4 A utan att tänka sig för en gång extra. På många bilar är baklyse och parkering bara avsäkrat med 5 A för vardera sidan, och det ska ju också räcka till diverse skyltlyktor, instrumentbelysning mm i bilen. Det finns också bilar som har baklyset grovt avsäkrat med 15-20 A men där glödtrådsvakten brinner upp om man tar ut för mycket ström ur en släpvagnskontakt kopplad efter denna (t ex Jeep Grand Cherokee från 90-talet). Vill man vara på den säkra sidan kan man mata släpvagnskontakten via relä och egna säkringar i dragbilen.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Nej. Man ska ALDRIG koppla ihop dem i vagnen, det är att be om problem vid t ex kortslutningar eftersom man då får båda säkringarna parallellkopplade. Då finns det risk att strömmen genom vardera säkringen inte blir så hög att någon av dem hinner lösa ut innan man har fått skador på bilens kabelstam.

Om man däremot har en dragbil där höger och vänster baklyse är gemensamt avsäkrade (t ex äldre franska och amerikanska bilar), så kan man ta matning från det ställe som är närmast i dragbilen och ansluta till båda pinnarna i släpvagnskontakten.

I sammanhanget kan det vara bra att veta att en del bilar har en klen halvljusautomatik som inte alls tål att man tar ut ström till släpvagnens baklyse från bilens baklysen utan att sätta ett relä emellan. Framför allt gäller detta Opel från 80- och tidigt 90-tal, men det är också vanligt på bilar som saknar halvljusautomatik från fabrik men där den har monterats i efterhand av svenska importören.