Montera GPS på skoter

danne3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
142
0
0
Jag tänkte montera min GPS på skotern. Skotern är utan elstart således utan batteri. Nu är jag rädd för spänningstoppar och liknande till apparaten så den går sönder. Jag har en cigg-kabel till den så det borde finnas en voltregulator i den, men jag är tveksam ändå. Är det någon som har erfarenhet av detta?
 

edge02

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Har en bekant som har sin gps i cigg uttag på sin polaris o det funkar bra.Men åk in till en åf o prata med dom.
 

danne3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
142
0
0
ÅF sa att jag skulle montera batteri på skotern. Det tycker jag är både en jobbig och dyr lösning. GPS-killarna sa att jag skulle montera en diod...
 

Micke L

Ny medlem
17 mar 2005
4
0
1
Smidigt med batteri...

Det är ju mycket smidigt med batteri för då har du ju extern matning till GPS:en även när du har motorn avslagen.

Om du tycker att det verkar jobbigt att ordna med laddning från skotern så kan du ju köpa ett batteri liknande ART. NR. 32-3896 hos http://www.clasohlson.se/ , 270:-.
7,2 Ah räcker säkerligen hela vintern om du bara ska använda det till GPS.
Så har jag löst det på en av mina skotrar och det funkar alldeles ypperligt.

Vill du ha matning till GPS från skotern så måste du använda dig av en likriktare för att få likspänning.

Vad är det för GPS förresten??

// Micke
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Skaffa likriktare, koppla in den mellan chassit och spänningsmatningen, ex. kabeln som går till lyset. Utgångarna från likriktaren kopplar du till + resp. - på batteriet, ENDAST TILL BATTERIET!!!

Du får ABSOLUT, under INGA OMSTÄNDIGHETER koppla batteriets -pol till chassit. Batteriets poler måste vara galvaniskt skilt från övriga elsystemet i skotern.

Moppe-batteriet (eller vad det nu är för nåt) är dessutom som en kondensator så spänningen blir jämn och fin. Koppla GPSen till batteriet och du har fungerande spänningsmatning till GPSen som laddas av skotern.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Om du hade sett hur den råa spänningen ser ut från ett batterilöst system skulle du inte koppla den direkt till din (dyra) GPS. Rekommenderar STARKT någon form av batterisystem.