Montera isrivare. Tips?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Ska montera dessa isrivare: http://www.isrivare.se/

Tips?

Bra eller dåliga fästpunkter?

Skulle önska att jag kunde fälla upp dem på nå´t smart sätt när jag inte behöver dom. Men hur? Ögla i läder vid fotsteget?
 

kirk

Aktiv medlem
3 aug 2004
90
0
6
56
Upplands Väsby
Sv: Montyera isrivare. Tips?

Hej dom där är skitbra har haft på min i 3 år.Dom sitter fast med en vingmutter så det är bara att lossa den och vika dom fram eller bakåt när dom inte behövs ett bra köp!!
 

ET Empa

Välkänd medlem
4 nov 2007
136
1
6
Jämtland
Sv: Montyera isrivare. Tips?

ja har funderat köpa sånna till farsan i julklapp får han behöver sånna och dom verkar ju bra
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Sv: Montyera isrivare. Tips?

Är faktiskt riktigt smidiga.
Går även att bara vika upp på fotstegen när dom inte behövs om man inte orkar skruva lös dem.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Mailade han som gör dem.

Han rekommenderade mig att montera dem lite längre fram än bilderna på hans hemsida.

Länkarmen till skidan sitter just där monteringen skulle sitta.

Han skrev också att man kunde lossa på bulten och vika upp rivarna ifall man inte behövde dem.

Smart!
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Tjena Beretta, är du här åxå å härjar:ciao:

Har haft isrivarna på vectorn och då monterades dom på krängningshämmarinfästningen. Vet inte hur Lynxen ser ut men på nåt sätt borde det ju gå därikring...???

På Nytro RTXen vet jag inte riktigt än hur jag ska montera men det löser sig säkert:)

Bara det finns en bult nånstans i framvagnen där man kan dra fast dom så... Finns på Heds i Luleå dom som man skruvar fast med en bult...
 

eplgh

Medlem
8 jan 2008
10
0
1
Luleå
Har problem med kylningen på min Bearcat när jag ska ut till stugan i skärgården, och fundera på att sätta på rivare, men frågan är om de funkar på ren is? Jag menar inte is med små snöfläckar på, utan 10 km kontinuerlig skridskobana utan minsta snöfläck (vilket tyvärr har varit fallet ett antal gånger förra vintern, och hela denna vinter hittills).

Till saken hör att jag oftast har en timmerkälke med tung last efter skotern, så det går inte att köra fortare än kanske 25 km/t (man får lätt sladd på kälken annars).

Frågan är dels om rivarna verkligen river upp nåt alls på stenhård glansis, och om det som rivs upp hamnar in i bandet när man kör så långsamt?

Jag har ju inte provat, men det känns som om rivarna bara kommer att raspa ett litet spår på ytan, och inte dra upp några större mängder "yrsnö"?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Har problem med kylningen på min Bearcat när jag ska ut till stugan i skärgården, och fundera på att sätta på rivare, men frågan är om de funkar på ren is? Jag menar inte is med små snöfläckar på, utan 10 km kontinuerlig skridskobana utan minsta snöfläck (vilket tyvärr har varit fallet ett antal gånger förra vintern, och hela denna vinter hittills).

Till saken hör att jag oftast har en timmerkälke med tung last efter skotern, så det går inte att köra fortare än kanske 25 km/t (man får lätt sladd på kälken annars).

Frågan är dels om rivarna verkligen river upp nåt alls på stenhård glansis, och om det som rivs upp hamnar in i bandet när man kör så långsamt?

Jag har ju inte provat, men det känns som om rivarna bara kommer att raspa ett litet spår på ytan, och inte dra upp några större mängder "yrsnö"?
Tja, visst kan rivarna hjälpa dig, en del.

Du skulle nästan behöva nå på fötterna att riva upp isen med, liknande broddar.

Då skulle du med jämna mellanrum sticka ner fötterna på isen för att manuellt riva upp kylning/smörjning.


MVH B
 

eplgh

Medlem
8 jan 2008
10
0
1
Luleå
Hmmm, om man har någon som helst självbevarelsedrift så håller man fötterna från isen. Även om det inte finns någon som helst snö så innebär det tyvärr inte att isen är slät. Tvärtom är den ofta rejält knagglig eftersom den delvis skapats av packad drivis. Typisk "knaggelhöjd" är upp till 5 centimeter, dvs inget som man vill dunka fötterna i ens i den låga farten.

Dessutom sitter vi ofta tre personer på skotern, så man har lite begränsat manöverutrymme överhuvudtaget (jag sitter nästan på tanken) eftersom kälken är full med annat bråte (håller på och river/bygger). Det bidrar förstås också till ett rejält slitage på slidesen, men 250 kg människor på maskinen och ingen kylning...

En kompis har testat rivare som man viker ner bakpå skidorna, men en erfarenhet är att för att de ska riva nog mycket på ren is så måste de sticka ner så hårt att det helt enkelt är svårt att starta på isen. Mattan bara snurrar. Jag har ju det problemet redan pga kälken, och vill helst inte ha mer startmotstånd, så idealet vore ändå nån slags rivare som man kunde släppa ner efter start...
 

Nick Name

Aktiv medlem
4 apr 2005
50
0
6
Piteå
eplg.
Du borde nog funder över att dubba mattan. Dels får du fäste, dels så river dubbarna upp så att du får lite till smörjning/kylning.
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
På bilderna (Länken i första inlägget.) tycker jag att det ser ut som att rivarna sitter så långt ifrån mattan. Styrs isen som rivs upp in mot mattan på nått sätt?
 

eplgh

Medlem
8 jan 2008
10
0
1
Luleå
Hartmanrivarna tror jag inte på. Dels så ser det inte ut som om man kan backa med dem (vilket är ett absolut grundkrav), och dels verkar de inte ha en hårmetallspets. Dvs funkar förmodligen inte alls på hård snöfri is (gissar jag), även om de säkert hjälper på packad skoterled.

Har varit och kikat på Yamaha Center i Luleå, de säljer samma typ av rivare som www.isrivare.se, men med annan fastsättning i toppen (ett rejält bulthål, ca 10 mm). Bultas i krängningshämmaren på deras maskiner, det finns ett färdigt hål där.

Tror att jag kan få fast dessa i nån av A-länkarna på min Bearcat, eller möjligen i chassit där A-länkarna sitter fast. Då hamnar de ur vägen för skidorna, och borde spruta snön precis i kanten på mattan.

Det verkar ju komma snö de närmaste dagarna, så jag kanske skjuter på installation ett tag. Återkommer senare med info om hur det gick.
 
4

426H

Hartmanrivarna tror jag inte på. Dels så ser det inte ut som om man kan backa med dem (vilket är ett absolut grundkrav), och dels verkar de inte ha en hårmetallspets. Dvs funkar förmodligen inte alls på hård snöfri is (gissar jag), även om de säkert hjälper på packad skoterled.
Hartmanrivarna funkar att backa med om man inte står på typ asfalt. Dom fixar att skapa tillräckligt med snösprut för att kyla motorn på pansarskare, vilket jag hade problem med tidigare. Slideskylning har jag iofs aldrig haft nåt större problem med, men jag vet att dom är populära bland yamaha-åkare i usa. Yamaha har ju alltid problem med brända slides.

Fast på blankis med din last så får du nog titta efter något annat..
 

eplgh

Medlem
8 jan 2008
10
0
1
Luleå
Vad händer när man backar, roterar de runt och lägger sig upp-och-ner då, eller hur kommer det sig att det funkar? När man ser på dem så känns det ju som om spetsen kommer att ta fast i snön och böjas eller brytas...?
 
4

426H

Vad händer när man backar, roterar de runt och lägger sig upp-och-ner då, eller hur kommer det sig att det funkar? När man ser på dem så känns det ju som om spetsen kommer att ta fast i snön och böjas eller brytas...?
Jo, dom snurrar runt. Spetsen måste alltså kunna tränga ner några cm i snön. Har funkat fint för mig, men skulle gissa att om man försöker backa på knögglig sjöis där spetsen kan greppa utan att tränga ner i isen, så riskerar man att böja dom.