Montera knaster?

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
I verkstadshandboken står så här på engelska "when installing a new piston, insert one c-clip into the piston making sure the open end is 180° opposite of the groove opening" betyder alltså sammafattat på svenska att öppna änden på knastret ska vara 180° motsatsen till spåröppningen på kolven. Fått för mig att knasterna alltid ska montereras med öppningen nedåt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja du har rätt de ska monteras med öppning neråt allt annat är risk för urhoppning speciellt med piratkolvars knaster som är svag i fjädringen.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Man undrar ju ändå varför det står så..någon fler som alltid monterar knastret med öppningen nedåt?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Någon som har ett bra tillvägagångssätt när det gäller montering av knastret (originalknaster)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det finns särskilda verktyg för montering av c-knaster. Rekommenderas starkt, annars är det lätt att man knäcker knastret så att det tappar sin spänst.
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Det finns särskilda verktyg för montering av c-knaster. Rekommenderas starkt, annars är det lätt att man knäcker knastret så att det tappar sin spänst.
Ja, dom har jag läst om, men även läst om nån återförsäljare som inte rekommenderade dom då dom komprimeras för mycket och åker ur spåret, = haveri.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag svarvade ett eget verktyg som ser ut typ såhär:



Man pillrar in knastret i röret, håller det mot kolven, och trycker över knastret från rör till kolv med den massiva stången. Funkar kanon!
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Jag svarvade ett eget verktyg som ser ut typ såhär:



Man pillrar in knastret i röret, håller det mot kolven, och trycker över knastret från rör till kolv med den massiva stången. Funkar kanon!
Såg ju smidigt ut, har du tillgång till egen svarv?