montera kolv knaster..

dennan

Välkänd medlem
5 mar 2008
168
0
6
31
Edsele
Tjena skoter åkare!
Har en liten snabb fråga angående montering av kolv knaster.
ska till å byta kolvar på min rev 440 å allt gick kanon ända tills jag skulle pilla in dom där små jävlarna..
Nån som har nå tips å trix på hur man får dom lätt på platts?
vill ju helst inte stå med en skruvmejsel å repa upp hela kolven..
Har bytt på andra skotrar och de har gått fint, men dom här va riktigt hårda!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag lånade från lokala verkstan när jag sist bytte på en Ski-doo.
Ett konat "rör" som man sätter mot kolven och knackar in knastret. Då blir det inte ovalt som det kan bli när man bänder och har sig.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag har alltid kört med näbbtång och skruvmejsel. Smårepor på mjuka aluminium kolvar spelar ingen roll.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.146
108
63
Gör så här. Täck över vevhuset ordentligt, tappar du knastret är nog vevhuset sista stället du vill tappa det i.

[video=youtube;1rJoKFea664]http://www.youtube.com/watch?v=1rJoKFea664[/video]
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Viktigaste att tänka på är att bryta så lite som möjligt i knastret för att få in det.

Och montera gapet neråt alt uppåt. På filmen monterades knastren fel flera ggr med öppningen rakt åt sidan! knastren kan lossna om gapet är åt sidan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

dennan

Välkänd medlem
5 mar 2008
168
0
6
31
Edsele
Okej ska försöka mig på dom ikväll igen.
förstår inte att de ska vara så svårt att få dit dom haha.
Har ju inte haft några problem med andra maskiner jag bytt på..
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Originalknaster? Dom är inte att leka med! ;)

Lättast om man är 2 personer, en som komprimerar knastret och en som trycker det på plats, fungerade för mig.
Det går men det tar en stund.
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Jag monterade Brp orginalknaster förra veckan, hårda är bara förnamnet.. Jag hade en liten radiomejsel och peta in dom i spåret i kolven. På mina kolvar gick de ju bara å sätta dem på ett vis, då "kroken" där man håller i dom med tex en tång ska ligga i en gjuten grop i kolven.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Jag monterade Brp orginalknaster förra veckan, hårda är bara förnamnet.. Jag hade en liten radiomejsel och peta in dom i spåret i kolven. På mina kolvar gick de ju bara å sätta dem på ett vis, då "kroken" där man håller i dom med tex en tång ska ligga i en gjuten grop i kolven.
När jag blev brp ägare fick jag lära mig att vid sådan knaster ska monteras med "kroken" uppåt, alltså raka avslutet ska vara neråt och kroken ska in i kolvspåret från ovansidan..
Någon som är insatt som kan bekräfta det?
Har för mig det var för att risken för att knastret ska lossna då är mindre, kan det stämma?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Finns även väldigt fina verktyg att sätta i dom med för någon hundra lapp. Bestälde ett strax efter jag bytt kolvarna så nu lär det få ligga å sammla dam i några år innan det kommer till användning