Montera kolvar m8000

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Hjälper en kompis montera kolvar i hans m8000 men vi stötte på lite bekymmer.
Han köpte pro-x kolvar och vi har monterat dit kolvarna men dom går så tungt på nållagret. Väldigt trögt att vicka kolvarna fram och tillbaka den ena mer än den andra. Vi har provat montera flera gånger fram och tillbaka och mätt och smörjt men det går väldigt trögt. Det ska inte gå så trögt, även kolvbulten är trög få genom kolven och lagret. När det sitter på veven. Samma på bänken är inga problem. Känns som att något är för tight. Någon som har några bra tips eller är det reklamera kolvarna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De har jag aldrig varit med om på någon typ av tvåtaktare. Prox brukar ju ha bra prylar.
Är de prox nållager också eller har han köpt billigaste möjliga typ snoX? Inte för att de ska spela roll men jag mont alltid Prox alt org alt Wieseco nållager för jag vet att de topp off the line Att kolvbulten går trögt genom kolven är mer normalt. Ex Wössners kolvbult trycker man in med lillfingret vilket känns lite skrämmande, hur glapp blir inte det med varm kolv tänker man. Jag har inte haft problem med kolvbultar man måste tvinga in med tving eller knacka in med ganska stor kraft. Man måste smörja kolvens hål och kolvbult för annas kan de gå tungt. De låter mer som fel på nållager.
En sak däremot jag är med om då o då är lite dålig gjutning inv kolv så måttet där nållagret och dess brickor är för tight. Då får man slipa bort ev gjutskägg i kolven eller helt enkelt slipa bredare så nållager och brickor går in.Nu när jag mont SnoX kolvar på en Polaris gick inte nållagret in så jag fick slipa bort lite gjutfel. Men även om de är för tight och ni fått in lagret och brickorna så ska de inte påverka vickning för de sköter ju nålarna.
De låter mest som fel på nållagren.
Annat livsviktigt ni inte får missa är att slipa ringgapen till minst 0,53mm och max 0,55 men sätt gärna 0,53.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Går det tungt att bara rotera nållagret på kolvbulten eller att rotera nållagret i vevstaken utan kolvbult?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Det är prox nållager som följde med kolvarna. Allt är väldigt smidigt utom när allt sitter monterat i kolven på veven.
Vi har provat allt möjligt
Monterat bult nållager med brickorna på veven. Inga problem men så fort skiten ska genom kolven så blir det för tight..
Hade velat polera sätet i kolven med lämpligt verktyg. Men är å andra sidan nållagret som ska rotera inte bulten.
Ska kolla kolvringsgap
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Fattar jag rätt att om du mont nållagret och kolvbulten löst utan kolv på vevstaken så rullar de lätt?
Men så fort du mont med kolv så går de tungt? Får du in shimsbrickorna lätt när du monterar ihop kolvbult lager med kolv på vevstaken de ska gå snorlätt med minst 0,3mm till godo. Jag tänker att de är så tight axialspel inv kolv och de brukar inte ens va planslipade ytor där brickorna stöder utåt kolv så jag funderar på om de blir snebrytning delux när ni fått in brickorna.
Om de går lätt utan brickor så slipa upp inv kolv tills brickorna går in med lite spel till godo 1 mm spel är inte ens någon nackdel.
 
Last edited:

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Ja vi ska kolla senare. Inga problem få dit brickorna och nållagret på veven men sen när kolvbulten går genom hela paketet så blir det väldigt tight
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ja vi ska kolla senare. Inga problem få dit brickorna och nållagret på veven men sen när kolvbulten går genom hela paketet så blir det väldigt tight
Då är de inga brytningar som spökar. Om ni mont bara nållagret och holvbulten på staken borde det gå lika trökt som med även kolven mont och då är de fel dim endera enbart på nållagret eller kolvbulten eller en kombo av de båda. Testa gamla nållagret om de går lättare. Jag har inte varit med om det problemet någonsin och jag är 53 år och har skruvat febrilt sedan man va 14 år så de är extremt underligt.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Vi har mätt upp och jämfört med originalkolven. Originalkolven är 26.2mm i gapet där vevlagret och brickorna sitter. Prox kolven är 26,0mm.
Monterar vi nållagret och brickorna på veven så är det ganska precis 26,0 möjligt någon hundring över. Skulle tro det är den tiondelen som ställer till det
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
2 tiondelar skillnad är inte möjligt för då får man inte in kolvbulten med press ens. 1 hundradel för litet hål i prox kolven kan man ev tvinga i en kolvbult genom men de är tveksmat även det.De går inte mäta med skutmått.
Alltså nu måste vi ta om från början fölr nu är jag lost. Mät org kolvbult vs prox kolvbult de ska inte skilja npågot alls om man mäter gamla kolvbulten längst ut där den inte slits. Och montera prox kolvbult med prox nållager på staken och känn om de går snurra kolvbultyen snorlätt. De ska inte alls nypa då. Att kolvbultyen går tungt genom kolven borrhål är ingen fara de kan kräva rel hård kraft typ en tyrätving att dra in dem med eller ännu bättre en kolvbult monteringsverktyg. Man kan ta en vanlig gängstång eller skruv och på med brickor i bägge äöndor och gänga in kolvbulten.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Diametern på kolvbulten är inga problem. Däremot gapet på kolven där man för bulten genom veven, nållagret och brickorna. Det gapet är 26.2mm på originalkolven och 26,02 ish på prox kolven. Hursomhelst lite tight. I stort sett samma mått som veven har med brickorna och nållagret. Är säkert inga större problem fila till men störande att måtten inte är samma
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Längdgapet inv kolv som ska rymma nållager + brickor är de halvvanligt att man måste bredda ,jag fick göra de nyss på min snox polariskolv för de va gjutgods missar där .De är inget viktigt mått så om du råkar fila 1mm för stort är ingen fara. Många tvåtaktare har flera mm spel där inne så vevstaken åker dit den vill och de tycks gå bra underlig nog.
Fattar jag rätt att om du monterar bara kolvbulten + nållager i staken så kan du rulla på kolvbulten utan att de går tungt? Om så är fallet är de bara slipa ur längdgapet inv kolv och montera och se glad ut 😁