Motor problem proxr 800 -04

Blobben

Aktiv medlem
1 jan 2000
67
0
6
Gävle
Var ute och körde i lördags 13 mil gick bra i ca 10 mil sedan på en sjö så skulle jag gasa lite mer (ej full gas) och då började den bluddra och temp lampan blinkade till i ca 2 sek, släppte gasen till 1/6del så slåcknade motortempen. sedan började motorn gå dåligt vid gaspådrag och till slut så dog motorn. då bytte jag stift till nya och den gick som vanligt igen i kanske 1 mil sedan började den gå dåligt när jag inte gasade, men när jag gasade på lite så gick den som den skulle. stiften jag tog ur maskinen är typ "rostiga" vad kan detta bero på? har slp pipa på och 430 i mj 55 i lågfart, det var ca 15-20 minus ute och på 100möh har kört i över 100mil med denna maskin och detta "trimm" utan några problem. Vad kan ha hänt?

Tacksam för svar Mvh Peter
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
rengör avgasportarna.
en kompis pro xr varnade oxå för hög temp och så rengjorde vi portarna (inte helt rena, skrubbade bara av dom lite) så tändes inte lampan inte lika lätt och den gick bättre
 

Blobben

Aktiv medlem
1 jan 2000
67
0
6
Gävle
Ska kolla det där med portarna!
Jag har även problem med att den har väldigt hög tomgång ca 32-3500 rpm i bland, kan detta bero på bestyckning? stiften jag satt i hadde en tendens till att vara lite vita, funderar starkt på att gå upp till 450mj behöver man då öka olje tillförseln? i så fall hur gör man det?

Mvh Peter
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Ska kolla det där med portarna!
Jag har även problem med att den har väldigt hög tomgång ca 32-3500 rpm i bland, kan detta bero på bestyckning? stiften jag satt i hadde en tendens till att vara lite vita, funderar starkt på att gå upp till 450mj behöver man då öka olje tillförseln? i så fall hur gör man det?

Mvh Peter
pro xren ja gjorde ren portarna på hade oxå lite orolig tomgång