Motorbyte, omregistrering?

Onken

Medlem
14 okt 2010
40
0
1
Robertsfors
Har för ett tag sedan bytt motor i min srx 700 ner till en 600 pga haveri. Tänkte bara höra om någon vet vad som gäller för att kunna omregistrera skotern. Den är från -98 och motorn är ett år nyare. Kostar det mycket och krävs mycket papper? :confused:
 

Splux

Välkänd medlem
22 maj 2010
122
0
6
Orsa
Har för ett tag sedan bytt motor i min srx 700 ner till en 600 pga haveri. Tänkte bara höra om någon vet vad som gäller för att kunna omregistrera skotern. Den är från -98 och motorn är ett år nyare. Kostar det mycket och krävs mycket papper? :confused:
Enklast lär väl vara att ringa till transportstyrelsen och höra med dem? Det är väl de som har hand om allt sånt där?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de lär kosta en del pengar....
tkr de är helt vansinnigt att ens börja..
och du får knappt ut nånting av de...
så hade jag vart dig så hade jag kört som den är just nu..

annars så en om registrering kostar lite drygt 1000kr, samt att du måste vägas med den nya motorn. den skall avgastestas.och måste du ha papper för just den motorn så dom vet att det är rätt värden som kommer ut ur den.
så enligt mig.kör som den är. de är för dyrt för att ens tänka på de...de som kommer hända är om du kvadda den så kan försäkringsbolaget vara lite kinkiga på att de är fel motor i den (om nu dom som demonterar den skvallrar, vilket inte brukar hända)...
 

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Försäkringsbolagen kommer inte att bry sig om en effektsänkning. Förändringar uppåt kan försäkringsbolagen göra avdrag om det blir skador och skadan beror på den större effekten. Försäkringsbolagen reagerar om det är en markant effektökning tex torboökning på en fyrtaktsyamma. 20-30 hk förändring är ingenting som försäkringsbolagen bryr sig om.